The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!

Lotus 20/20 Diagnosesoftware

35K views 136 replies 31 participants last post by  MartinCup  
#1 ·
Ik wilde alleen wat informatie geven over de Lotus 20/20 Diagnostic Software die iedereen kan gebruiken om gegevens op te halen en hun auto's te flashen.

De Lotus 20/20 Diagnostic Software voor onafhankelijke retailers stelt de gebruiker in staat om de volgende diagnostische taken uit te voeren:

• ECU-informatie weergeven voor alle voertuigsystemen (onderdeelnummers, emissiegegevens, VIN, enz.)
  • Diagnostische foutcodes (DTC's) lezen en wissen voor alle voertuigsystemen
  • Flashprogramma het motormanagementsysteem, de transmissiebesturingseenheid en ABS

Alle voertuigen vanaf 2007 zijn gedekt, behalve 211. Elise- en Exige-voertuigen vóór 2011 hebben een adapterkabel nodig om de ABS- en SRS-systemen te diagnosticeren.
Om te beginnen moet je een account aanmaken op de website Lotus Independent Portal

Van daaruit kun je de software downloaden (het is alleen voor Windows).

Je hebt een J2534 Pass-through Device nodig om de computer op de auto aan te sluiten. Lotus vermeldt deze 2 als compatibel.

Image

Ik heb persoonlijk de CarDAQ Plus 2 die ik op ebay heb gevonden.

Image

Zodra je het apparaat hebt aangesloten en de software hebt geĂŻnstalleerd, heb je een actief abonnement nodig. Je kunt een abonnement kopen voor 1 uur/dag/week/maand/jaar. Ik koop gewoon een uur voor ÂŁ 20 (het lijkt sowieso langer dan een uur te duren).

Met een actief abonnement kun je vervolgens verbinding maken met de auto en de auto scannen (of de vin invoeren). Dan wordt er gevraagd naar de huidige kilometerstand. En dan krijg je een scherm zoals dit te zien.

Image

Voertuig DTC Scan zoekt in alle systemen naar foutcodes. Dus je krijgt ECU, TCU, ABS en SRS

Image

Dan kun je ook wat gegevens over de ECU zien. Het bevat versienummers en emissiegegevens.
Image

Voor ABS, SRS en TPMS scant het gewoon de systemen, toont eventuele codes en geeft een uitlezing van de software voor het betreffende systeem. Je kunt geen functionaliteit activeren of verdere tests uitvoeren.

IP (Instrument Pack) lijkt te zijn voor het aanpassen van de snelheidsmeter en mogelijk het veranderen van KPH en MPH (maar het is me niet helemaal duidelijk).

En tot slot kun je ook nieuwere versies voor de ECU en TCU flashen. Wat je auto wel of niet kan hebben. Welcome | VSI toont ook de nieuwste versies voor je auto.

#2 ·
Dat lijkt veel mensen te kunnen helpen die niet in de buurt van dealers zijn! Bedankt voor het plaatsen!

owns 2006 Lotus Elise
  • Like
Reactions: PofC and Midenginer
#3 ·
Interessant!

IP (Instrumentenpakket) lijkt te zijn voor het aanpassen van de snelheidsmeter en mogelijk het veranderen van KPH en MPH (maar het is me niet helemaal duidelijk)
Ik heb pas 2 dagen geleden geleerd dat de ECU naar het VIN-cijfer 12 kijkt (voor Elige 2008-2011 tenminste). Als het A, B, L of M is, vertelt het de cluster om MPH weer te geven.

En ten slotte kun je ook nieuwere versies voor de ECU en TCU flashen.
Bevat het software voor de ECU? Of moet je het apart kopen op de VCIS?

#4 ·
Interessant!

Ik heb pas 2 dagen geleden geleerd dat de ECU naar het VIN-cijfer 12 kijkt (voor Elige 2008-2011 tenminste). Als het A, B, L of M is, vertelt het de cluster om MPH weer te geven.
Ja, op Evora's is het gecodeerd in de variantcode op de ECU in plaats van de VIN. Dus het kan heen en weer worden geschakeld.

Bevat het enige ECU-software? Of moet je het apart kopen op de VCIS?
Voor zover ik weet hoef je de software niet van VCIS te downloaden en daar apart voor te betalen. Wanneer je die pagina selecteert, is er gewoon een grote startknop die zoekt naar de nieuwste versie en als je die al hebt, vraagt hij of je hem toch wilt flashen.

Eigenlijk (althans voor Evora's) is bij aankoop van VCIS een deel van de download een bash-script om de auto zonder deze software te flashen.

#9 ·
Dit is dus puur diagnostisch en je moet nog steeds naar de dealer gaan of TechCentre kopen als je iets wilt veranderen... teleurstellend. Ook de twee interface-apparaten die Lotus voorstelt, zijn allebei behoorlijk duur, ongeveer $~2K nieuw. Er zijn zeker goedkopere opties en ik zou graag willen weten of iemand erin geslaagd is om iets anders dan de twee voorgestelde apparaten met onze auto's te laten werken.

#10 ·
Het verbaast me nog steeds dat er geen redelijk betaalbare of verkrijgbare oplossing is voor diagnose/codering/programmering op fabrieksniveau/dealerniveau voor Lotus-auto's, zoals er wel is voor andere fabrikanten. VCDS voor VW/Audi, INPA/DIS/ISTA+/etc. voor BMW's, bijvoorbeeld.

#11 ·
Deze "goedkopere" softwareoplossingen zijn gekraakte of anderszins nagemaakte versies van de fabrieks-/dealer-software, die net zo duur is als Lotus TechCentre. Lotus is zeer behulpzaam geweest door de werkplaatshandboeken beschikbaar te stellen voor onze auto's, dus je zou hopen dat ze nu ze niet meer worden gemaakt en waarschijnlijk grotendeels in handen zijn van liefhebbers en worden onderhouden, Lotus zou overwegen TechCentre toegankelijker voor ons te maken. Weten we iets over de Emira ECU/software en hoe deze zich verhoudt tot de Evora 4xx auto's? Vermoedelijk zullen de auto's met de AMG-motor compleet anders zijn.

#13 ·
Deze "goedkopere" software-oplossingen zijn gekraakte of anderszins nagemaakte versies van de fabrieks-/dealer-software, die net zo duur is als Lotus TechCentre. Lotus is zeer behulpzaam geweest bij het beschikbaar stellen van de werkplaatshandboeken voor onze auto's, dus je zou hopen dat Lotus, nu ze niet meer worden gemaakt en waarschijnlijk grotendeels in handen zijn van en worden onderhouden door liefhebbers, zou overwegen TechCentre toegankelijker voor ons te maken. Weten we iets over de Emira ECU/software en hoe deze zich verhoudt tot de Evora 4xx auto's? Vermoedelijk zullen de auto's met de AMG-motor compleet anders zijn.
Ja, dat weet ik. Ik zeg alleen maar dat ik er verbaasd over ben dat niemand hetzelfde voor Lotus heeft gedaan. Zeker, er zijn veel minder Lotus-auto's, maar ik durf te wedden dat er een hoger percentage eigenaren is dat het zelf doet. Ik ben het ermee eens dat het fijn is dat de servicenotities tenminste beschikbaar zijn.

#37 ·
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van wat de markt zou zijn voor de gekopieerde software en of iemand denkt dat het de moeite waard zal zijn om het te doen.

Hoewel ze willen dat de Emira wordt bezeten door mensen die niets van auto's afweten (zoals veel Porsche-bezitters ;-)), moet Lotus weten dat de meeste van hun auto's daadwerkelijk in bezit zijn van en worden onderhouden door liefhebbers. Hoewel de basis-ECU hetzelfde zal zijn, durf ik te wedden dat de V6 Emira-software aanzienlijk verschilt van de 4xx-serie Evora, dus ik hoop dat Lotus, zodra de GT's uit de garantie vallen, besluit om een legacy-versie van Techcentre beschikbaar te stellen aan de community.

Als alles elektrisch wordt, zullen de auto's de hele tijd online zijn, dus dit zal geen probleem zijn.
Wat nodig is, is een liefhebber die de vaardigheden heeft om de oplossing te creëren. Dat is de meest waarschijnlijke manier waarop het ooit zal gebeuren. Zoveel van wat er beschikbaar was voor de M100 Elan die ik vroeger had, kwam op die manier tot stand.

#21 ·
Iemand de app recent gebruikt? Ik heb een account aangemaakt, maar als ik inlog op de Windows-app, sluit deze gewoon zonder foutmelding. Windows 10, volledig bijgewerkt
Een maand geleden gebruikt. Heeft u een actief abonnement en bent u verbonden met de auto wanneer u deze wilt openen?

Anders heb ik in het verleden ook een goede supportreactie van hen gehad toen ik vragen had.

#23 ·
Het werkt blijkbaar niet in VirtualBox, mogelijk proberen ze te voorkomen dat mensen het tussen pc's verplaatsen?? Ik weet niet zeker wat het probleem in het algemeen is.

Ik heb Windows 10 op een laptop gezet en het werkte eindelijk.
Dat was met een "goedkope" Tactrix-kabel.
Ahh, dat klopt met hoe de installatie aan een specifieke computer is gekoppeld en je kunt maar af en toe tussen computers verplaatsen.

#25 ·
Ik heb vanmorgen de hele 20/20 softwarewereld doorzocht. Interessante dingen die ik heb gevonden:

* Er zijn downloadbare firmwarepakketten voor verschillende Lotus-auto's in de VSIC. Ze zijn niet erg goed beschreven, degene die ik tegenkwam zei niet of het firmware was voor de ECU, TCU of iets anders. Persoonlijk zou ik me niet prettig voelen om de ECU in mijn oprit te flashen, gezien het risico dat er iets misgaat.

* Van misschien VEEL meer belang is de volgende tekst op Lotus Independent Portal (mijn nadruk):

De Lotus 20/20 Diagnostic Software voor onafhankelijke retailers stelt de gebruiker in staat om de volgende diagnostische taken uit te voeren:
  • ECU-informatie weergeven voor alle voertuigsystemen (onderdeelnummers, emissiegerelateerde gegevens, VIN, enz.)
  • Diagnostische foutcodes (DTC's) lezen en wissen voor alle voertuigsystemen
  • Het motorbeheersysteem, de transmissie-eenheid en ABS flashen
Alle voertuigen vanaf 2007 zijn gedekt, behalve 211. Elise- en Exige-voertuigen van vóór 2011 hebben een adapterkabel nodig om de ABS- en SRS-systemen te diagnosticeren.
U heeft een actief abonnement nodig om de software te kunnen gebruiken.
De reden dat dit zo interessant voor mij is, is dat het sterk suggereert dat de 20/20-software de beruchte airbaglamp op Evora's zou moeten kunnen wissen. Ik heb dit probleem gehad, veel anderen ook, en voor zover ik weet heeft niemand een betrouwbare aftermarket OBD-tool gevonden die het airbaglampje wist voor andere dan de vroegste S1 Evora's. Ik en anderen hebben hiernaar gevraagd en gevraagd, en veel mensen hebben veel OBD-apparaten geprobeerd. Nu, uit de bovenstaande taal, lijkt het erop dat Lotus zelf een door de fabriek goedgekeurde manier biedt om dit te doen.

Heeft iemand 20/20 geprobeerd om een airbaglampje te wissen? Uiteraard zou de onderliggende toestand eerst gecorrigeerd moeten worden. Maar als dit werkt, is het een antwoord dat VEEL mensen hier al lange tijd zoeken.

• Like
Reactions: PofC
#26 ·
(Dit is overgenomen van een andere thread, zodat het beschikbaar is voor alle lezers)

Ik kon de spanning niet verdragen, dus ik ben verder gegaan en heb de allernieuwste versies van alle Evora-servicedocumentatie gedownload. In het bestand "sn_wp_airbags_Evora_400.pdf", sectie WP, "Bijgewerkt 23 februari 2021" bespreekt het analyseren van het SRS-systeem met behulp van Lotus 20/20-software. Pagina 9 bevat de volgende verklaring:

Eenmaal geïnstalleerd zal Lotus 20/20 communiceren via een CAN-gebaseerd systeem dat omvat; Motormanagementsysteem, transmissiebesturingseenheid, ABS, instrumentenpaneel en bandenspanningscontrolesysteem. Let op: SDM (airbags) is seriële communicatie via K-Line.
Dit bevestigt mijn theorie dat SRS op K-Line zit en NIET op CAN. Dit is waarschijnlijk de reden waarom generieke standalone CAN-tools vaak geen toegang hebben tot/SRS niet resetten - ze ondersteunen waarschijnlijk geen K-Line. Veel van de generieke CAN-naar-USB-kabels ondersteunen echter wel K-Line. De truc kan dus zijn om een kabel te vinden die beide ondersteunt en het J2534-protocol aan de USB-kant ondersteunt, zodat 20/20 zowel CAN als K-Line op de OBD-connector kan benaderen.

#27 ·
@friss of anderen.

Kon u live data lezen met 20/20? Uit de originele post lijkt het antwoord nee te zijn, maar ik dacht dat ik het even zou dubbelchecken voor het geval dat. Ik ben voornamelijk geĂŻnteresseerd in de transmissietemperatuur (IPS) voor het uitvoeren van ATF-vloeistofwissels, maar tot nu toe heb ik geen scantool kunnen vinden die dat kan lezen. Zou geweldig zijn als 20/20 dat zou kunnen lezen in plaats van een volledig technisch centrum nodig te hebben.

#28 ·
@friss of anderen.

Kon u live data lezen met 20/20? Uit de originele post lijkt het antwoord nee te zijn, maar ik dacht dat ik het voor de zekerheid nog even zou dubbelchecken. Ik ben vooral geĂŻnteresseerd in de transmissietemperatuur (IPS) voor het uitvoeren van ATF-vervangingen, maar tot nu toe heb ik geen scantool kunnen vinden die dat kan lezen. Het zou geweldig zijn als 20/20 dat zou kunnen lezen in plaats van een volledig technisch centrum nodig te hebben.
Niet in onze versie helaas.

#32 ·
Merk op in uw tweede afbeelding dat de SRS-module een K-Line-aansluiting heeft met het label M386 in de buurt van het middenboven, die naar "DIAGNOSE CONNECTOR" (de OBD-connector) gaat. Belangrijker nog, er is geen CAN-verbinding met de SRS-module, wat betekent dat K-Line de enige manier is.

Het blijkt dat Lotus zelfs dezelfde M386-referentieaanduiding heeft behouden voor dezelfde aansluiting in de nieuwste Evora-schema's (hier weergegeven als pin 9 van de SRS-module):
Image

Het bewijs lijkt duidelijk dat u niet via CAN met de SRS-module kunt communiceren (tenzij de ICM een brugfunctie biedt).

#60 ·
Ik weet hoe ik de 20/20-software in wezen volledig kan ontgrendelen tot dealerniveau, maar ben bezorgd over de implicaties van het delen van die kennis. Plus, als iemand dat openbaar zou maken, zou het waarschijnlijk meer vergrendeld/gerepareerd worden?
Verandert u de gebruikerstypevlag van onafhankelijk naar dealer? Zo ja, is dit een geheugeneditor-klus, of hebt u moeten spelen in dotPeek/IDA?
Ik zou heel graag een open source diagnose/flashing-oplossing willen bouwen, die de ECU-tabellen definieert, enz.

#41 ·
Hallo, ik heb de 20/20 software gedownload en gebruikt en het werkte geweldig voor mij. Ik zou graag een versie met meer dealer toegang willen hebben. Ik ben nieuw op dit forum en weet niet zeker hoe ik u direct een bericht kan sturen. Zouden we mogelijk berichten kunnen uitwisselen via e-mail of een andere privé manier?
Ik weet hoe ik de 20/20 software in wezen volledig kan ontgrendelen tot dealerniveau, maar ben bezorgd over de implicaties van het delen van die kennis. Plus als iemand dat openbaar zou maken, zou het waarschijnlijk meer vergrendeld/gerepareerd worden?

#42 ·
Hallo, ik heb de 20/20 sw gedownload en gebruikt en het werkte geweldig voor mij. Ik zou graag een versie met meer dealer toegang willen hebben. Ik ben nieuw op dit forum en weet niet zeker hoe ik u direct een bericht kan sturen. Kunnen we mogelijk berichten uitwisselen via e-mail of een andere privé manier??
Welkom bij LT! Zodra je drie dagen lid bent en tien berichten hebt, kun je PM's verzenden/ontvangen en de Marktplaats betreden.

owns 2006 Lotus Elise
  • Like
Reactions: PofC and tech25
#48 ·
Bedankt voor het advies, ik heb gelezen dat PM's "gesprekken" zijn, maar als ik op de avatarfoto van @Catsailr27 klik, krijg ik basisinfo maar ik zie geen knop voor gesprekken, of PMS/DM ergens?? Nogmaals, excuses voor noob-vragen.
View attachment 1350409
Dat is vreemd en ik zal het onderzoeken. Normaal gesproken staat het rechts van volgen onder de antwoorden, gemaakte discussies, reactiescore, etc.

owns 2006 Lotus Elise