The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!

Shifter opties

33K views 64 replies 21 participants last post by  pascoflyer  
#1 ·
Dus ik heb gemerkt dat er een paar upgrades zijn van de standaard shifter voor Exige / Elise.

Inokinetic: Ultimate ShiftR111 Package
Image

Alitech Shifter
Image

Ik heb er onlangs een nieuwe gezien.
Dolomiti Precision Lotus versnellingspook.
Image

Image

Heeft iemand dit product gezien of weet er meer over?
Wat zijn je gedachten.

#2 ·
Welnu, de alitech is niet langer in productie. Naar verluidt is er een versie 2 in de maak, maar je zult waarschijnlijk eeuwig moeten wachten.

Ik ben geĂŻntrigeerd door de Dolomiti-versie. Alleen al naar foto's kijkend en zonder technische achtergrond, denk ik dat deze beter is ontworpen en geconstrueerd dan die van Inokinetic. Dus neem dat voor wat het waard is (waarschijnlijk niets).

Inokinetic is een geweldig bedrijf. Sommige mensen hebben feedback gegeven over hun shifter. En sommigen hebben gezegd dat het marginaal is verbeterd. Ik denk dat als je bestaande schakelgevoel niet al te verschrikkelijk is... Je misschien geen enorm verschil zult zien.

Voor mij... een zwaardere knop, Stan's mod, een schakelversterkingsplaat, SSC-kabels en de LETSLA verbeterden het schakelen enorm. Nog steeds niet zoals een s2k of Miata als je vergelijkt.

#3 ·
Ik ben van plan om een nieuwe shifter te kopen, maar heb me ingehouden vanwege een aantal van deze nieuwere opties. Als je seriouslylotus op Instagram volgt, zul je zien dat ze de blootgestelde fabrieksshifter hebben die ze testen op een S2 Elise. Het lijkt erop dat ze de schakelkabels moesten aanpassen. Ik heb momenteel contact met hen en kreeg te horen dat ze zondag tests uitvoeren op het circuit. Als alles goed gaat, kunnen we deze nieuwere schakelsets misschien aan ons zien! Het lijkt erop dat we er heel snel achter zullen komen! Zo ja, dan ben ik verkocht!

#10 ·
Ik was van plan om een nieuwe shifter te kopen, maar heb het uitgesteld vanwege een aantal van deze nieuwere opties. Als je seriouslylotus op Instagram volgt, zul je zien dat ze de blootliggende fabrieksshifter hebben die ze testen op een S2 Elise. Het lijkt erop dat ze de schakelkabels moesten aanpassen. Ik heb momenteel contact met hen en kreeg te horen dat ze zondag tests uitvoeren op het circuit. Als alles goed gaat, zien we deze nieuwere schakelsets misschien voor ons! Het lijkt erop dat we er heel snel achter zullen komen! Zo ja, dan ben ik verkocht!
Wow, ik zou graag met de blootliggende fabrieksshifter willen rijden. Deel je ervaringen als je er een krijgt zodra ze beschikbaar zijn. Ik overwoog om mijn standaardkabels deze winter te vervangen, maar ik zal nu zeker wachten.

#5 ·
Niet alleen de shifter om het schakelen te verbeteren. Motorsteunen, Re-enforcer/Stans-mod, opgewaardeerde kabels, bellcrank-bussen kunnen allemaal het gevoel van de shifter verbeteren, waardoor het schakelen preciezer wordt.

owns 2006 Lotus Elise
  • Like
Reactions: dzcmnl and gstomp06
#6 ·
Niet alleen de shifter om het schakelen te verbeteren. Motorsteunen, Re-enforcer/Stans mod, opgewaardeerde kabels, bellcrank-bussen kunnen allemaal helpen het gevoel van de shifter te verbeteren, waardoor het schakelen preciezer wordt.
Oh ja. De achterste motorsteun was ook een merkbare verbetering.

Ik heb me ook altijd afgevraagd of er een manier was om de routing van de schakelkabel te verbeteren. Zodat hij niet naar beneden hoefde te gaan en rond de transmissie en terug hoefde te lus. Het verkorten van de kabel en het directer maken ervan zou in mijn ogen een enorme verbetering zijn. Maar wie weet... Misschien als ik een raceauto had met een volledig leeg interieur.

#14 ·
Heeft iemand dit product gezien of weet er meer over? Wat zijn je gedachten. Dolomiti versnellingspook. Heb er een gezien die in een S2 Exige is geĂŻnstalleerd. Precisie gemaakt. CAD vergelijkbaar met de latere OEM-shifter - met interne achteruitrijlift. Duurzame CNC-componenten en werking met alle rollagers en metalen hendel-draaibal. Tig gelast roestvrijstalen handremframe met schakelaarbevestiging. Hendelslag instelbaar voor schakel- en kruisgangbeweging. Optie van geanodiseerde kleuren voor degenen die het bloot willen laten. Je foto toont de shifter met SSC-kabels die worden geleverd met stang-eindverbindingen, hij kan deze leveren voor OEM-kabels. Precies schakelen, een geweldig stuk techniek.

#16 ·
Er moet rekening mee worden gehouden dat de autovloer een belangrijke rol speelt voor de algehele stijfheid.
Indien nog nooit gedaan: verwijder de shifter cover, trek de hendel hard naar links in de 1e of 2e versnelling en kijk wat er met de vloer gebeurt....
Alleen Dolomiti Shifter en Inokinetic Shiftr111 hebben een grote basis om het buigen van de vloer te verminderen en de stijfheid te verbeteren.

#22 ·
Ik ben erg onder de indruk van de technische precisie en de componenten van de Dolomiti shifter oplossing.

Manuel laat een deel van de techniek zien die erin is gestoken:

Ik ben het ermee eens. Ik heb contact met Manuel en zijn shifter is absoluut een solide keuze. Ik denk dat ik de zijne prefereer boven die van inokinetic. Ik hou niet van het uiterlijk van de draad voor de achteruitkraag op de inokinetic shifter en vind het fijn dat de Dolomiti dichter bij de OEM-stijl lijkt EN een instelbare slag heeft ingebouwd zonder een letsla te hoeven gebruiken. Ik heb geĂŻnformeerd naar het verkrijgen van een OEM exposed shifter en of het ĂĽberhaupt mogelijk is om er een te bemachtigen en een tijdlijn daarvoor (dan zou ik de aangepaste kabels van serious lotus gebruiken). Manuel neemt tot december pre-orders aan voor zijn nieuwe shifter met 20% korting. Ik kan naar de zijne neigen als de OEM-onderdelen moeilijk of te duur zijn.

Dit ding ziet er solide AF uit!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#23 ·
Ik ga voor de OEM open shifter route. Onderdelen zijn een paar maanden geleden besteld bij Lotus. Net mijn aangepaste kabels besteld bij Dave van seriouslylotus die hij net heeft vermeld.

Hier is de link als je geĂŻnteresseerd bent.

#25 ·
Ik ga voor de OEM open shifter route. Onderdelen zijn een paar maanden geleden besteld bij Lotus. Net mijn op maat gemaakte kabels besteld bij Dave van seriouslylotus die hij net heeft vermeld.

Hier is de link als je geĂŻnteresseerd bent.

Post hier alsjeblieft een verslag als je alle onderdelen hebt en het installeert! Ik zou graag willen zien hoe het werkt en je indrukken willen horen!

#24 ·
Laat ons weten hoe dat gaat. Ik heb de dolomiti besteld en kijk daar naar uit, het lijkt echt een solide stuk te zijn. Het was gewoon niet logisch voor mij om te wachten op de tests van seriously lotus en dan alle onderdelen voor de open shifter van Lotus te kopen, de aanpassingen te doen om hem passend te maken, en ook een nieuwe schakelkabel te kopen, terwijl ik twee jaar geleden al overstapte op de inokinetic kabels toen ik de auto kocht.

#26 ·
Laat ons weten hoe dat gaat, ik heb de dolomiti er een besteld en kijk daar naar uit, het lijkt echt een solide stuk. Het was gewoon niet logisch voor mij om te wachten op de tests van seriously lotus en dan alle onderdelen voor de open shifter van Lotus te kopen, de aanpassingen te doen om hem passend te maken, en ook een nieuwe schakelkabel te kopen terwijl ik twee jaar geleden al overstapte op de inokinetic kabels toen ik de auto kocht.
Ik zal zeker een bericht plaatsen als alles gezegd en gedaan is. Houd ons op de hoogte van hoe goed de Dolomiti shifter werkt. Die shifter was mijn tweede keuze.

Plaats hier een verslag als je alle onderdelen hebt en het installeert! Ik zou graag willen zien hoe het werkt en je indrukken willen horen!
Ik zal mijn best doen. Ik hoop dit project te starten als het weer wat warmer begint te worden. Misschien maart of april. Ik kan niet wachten!

#27 ·
re Dolomiti shifter
Video hier van het aanpassen van de worp van de versnellingspook en het cross-gate mechanisme.
Ben onder de indruk van het ontwerp, de techniek en de materialen die in deze oplossing zijn gestoken.
In de video heeft Manuel zijn shifter bijna op de kortste slag en de cross-gate beweging bijna op minimum.

#31 ·
Ik heb de Dolomiti shifter sinds juni vorig jaar. Het is boterzacht, de kwaliteit is waanzinnig goed. Het grootste probleem dat ik ermee heb gevonden, is dat het de tekortkomingen of slijtage van de andere elementen van het schakelsysteem benadrukt.
Misschien als je de LETSLA aan de transmissiekant probeerde, zou dat de zaken wat soepeler maken?

#34 · (Edited)
Dolomiti shifter

Ik sprak met Manuel, de ingenieur van de Dolomiti shifter, en hij adviseert tegen wijzigingen aan het mechanisme aan de versnellingsbakzijde, aangezien de instelbare schakel- en kruisgangslag aan de shifterzijde instelbaar zijn om een ​​voldoende korte slag voor beide functies te bieden en het is de voorkeur voor een soepele werking om de hefboomwerking aan het shifterhendel te veranderen dan aan de korte hendels aan de versnellingsbakzijde.

Wat betreft het installeren van de Dolomiti shifter, beveelt hij de SSC-kabels aan - als u de kabels moet vervangen. De SSC-kabels worden geleverd met PTFE-gevoerde stang-eindverbindingen, maar Manuel kan dezelfde stang-einden leveren om deze achteraf in uw bestaande kabels te monteren. Afgezien van minder bewegingsverlies in de SSC-kabels zelf en betere geleidehulzen om het zwiepen van de binnenkabels bij beide aansluitingen te verminderen, zijn de stang-einden zelf een goede verbetering ten opzichte van de standaardverbindingen om bewegingsverlies te verminderen.

Als de auto al een paar jaar oud is, kunt u de bussen in het mechanisme aan de versnellingsbakzijde vervangen voor verdere verbetering. Eén is meer een stofkap dan een bus, maar kan na verloop van tijd verslechteren en bewegingsverlies in dat mechanisme vergroten.
Hieronder staat een foto van 3 bus/afdekking-items voor de C60/C64-versnellingsbak. De 2 bussen en de stofkap staan ​​onderaan de foto en dit is alles wat u nodig heeft van de getoonde onderdelen - onderdeelnummers zijn de 2e en 3e items op de lijst in de foto.

Attachments

#35 ·
Dolomiti shifter

Ik sprak met Manuel, de ingenieur van de Dolomiti shifter, en hij adviseert tegen wijzigingen aan het mechanisme aan de versnellingsbak, aangezien de verstelbare slag en de kruisgang aan de shifterkant instelbaar zijn om een ​​voldoende korte slag voor beide functies te bieden en het is de voorkeur voor een soepele werking om de hefboomwerking te veranderen aan het langere hefboomuiteinde dan aan de korte hendels aan de versnellingsbak.

Wat betreft het installeren van de Dolomiti shifter, beveelt hij de SSC-kabels aan - als je de kabels moet vervangen. De SSC-kabels worden geleverd met pfte-gevoerde stangkoppelingen, maar Manuel kan dezelfde stangkoppen leveren om deze achteraf in uw bestaande kabels te monteren. Afgezien van minder bewegingsverlies in de SSC-kabels zelf en betere geleidehulzen om het zwiepen van de binnenkabels aan beide uiteinden te verminderen, zijn de stangkoppen zelf een goede verbetering ten opzichte van de standaardverbindingen om bewegingsverlies te verminderen.

Als de auto al een paar jaar oud is, kunt u de bussen in het mechanisme aan de versnellingsbak vervangen voor verdere verbetering. Eén is meer een stofkap dan een bus, maar kan in de loop van de tijd verslechteren en het bewegingsverlies in dat mechanisme vergroten.
Hieronder staat een foto van 3 bus/afdekking items voor de C60/C64 versnellingsbak. De 2 bussen en de stofkap staan ​​onderaan de foto.
Een van de onderdelen aan de transmissie staat hier al een tijdje op B/O. Ik zal terug moeten kijken, maar het was het grotere van de onderdelen. De plastic bussen zijn verkrijgbaar, alleen niet de arm met bus.

owns 2006 Lotus Elise
#41 ·
Kijk eens wat er vandaag is binnengekomen (Dolomiti Shifter, en volgens Manuel misschien wel de eerste die hij naar de VS heeft verzonden):

Image

De eerste indruk is dat dit een solide shifter is, ik ben onder de indruk alleen al door ermee op de grond te rommelen. Het duurt waarschijnlijk een maand of zo voordat ik hem heb geĂŻnstalleerd (ik doe het samen met een paar andere items, dus ik moet de tijd vinden).

Ook een grote shout-out naar @dzcmnl, zo'n geweldig persoon om mee om te gaan en die geweldig is geweest in het beantwoorden van vragen over zijn shifter.

Ik zal meer indrukken posten (misschien doe ik er een thread over), zodra ik hem heb geĂŻnstalleerd, maar dit is een mooi stuk werk, ik kan niet wachten om hem te installeren.

#42 ·
Kijk eens wat er vandaag is binnengekomen (Dolomiti Shifter, en volgens Manuel misschien wel de eerste die hij naar de VS heeft verzonden):

View attachment 1313957

Eerste indruk is dat dit een solide shifter is, ik ben onder de indruk, alleen al door ermee op de grond te rommelen. Het zal waarschijnlijk een maand of zo duren voordat ik hem heb geĂŻnstalleerd (ik doe het samen met een paar andere items, dus ik moet de tijd vinden).

Ook een grote shout-out naar @dzcmnl, zo'n geweldig persoon om mee om te gaan gedurende de hele tijd en is geweldig geweest in het beantwoorden van vragen over zijn shifter.

Ik zal meer indrukken posten (misschien doe ik er een thread over), zodra ik hem heb geĂŻnstalleerd, maar dit is een mooi stuk werk, ik kan niet wachten om hem te installeren.
Gebruikt hij nog steeds een polymeer kogelgewricht aan de onderkant? Zeg me dat dat niet zo is, want ik hoopte dat deze dat niet zou hebben.

#49 ·
Ik voorspel een run op deze veren lol. Nu wordt het een race om vanuit het VK te bestellen als het hier in de VS niet kan worden geëvenaard.

owns 2006 Lotus Elise
#52 ·
De installatie van de Dolomiti Shifter is voltooid en ik heb de auto en de shifter een goede testrit gegeven met heel wat kilometers erop, dus tijd voor een paar indrukken (ik zal dit opsplitsen in twee secties (Installatie en Indrukken)):

Installatie:

De installatie was vrij eenvoudig, het duurde ongeveer een dag om de oude shifter te verwijderen en de nieuwe erin te zetten, af te stellen en vervolgens een proefrit te maken. Dus als je er een hebt, zet dan een dag of zo opzij en neem gewoon de tijd. Ik raad ten zeerste aan om de video's te bekijken die Manuel (@dzcmnl) op YouTube heeft gemaakt over het instellen van de shifter-afstelling na installatie, hij legt in detail uit hoe je alles instelt als je klaar bent voor dat onderdeel (geen instructies over het installeren van de shifter zelf, maar daar kom ik nu op terug).
Video's hier: https://www.youtube.com/channel/UCbD6Xhzpprh66oeuGy41H_Q

Voor het daadwerkelijk plaatsen van de shifter is het vrij eenvoudig, de shifter wordt in twee delen geleverd (de voorkant met de shifter en de handremzijde). Meestal zou je de twee delen scheiden en eerst de shifter-zijde installeren en vervolgens de handremzijde installeren en bevestigen aan de shifter-zijde. Ik heb het iets anders gedaan. Ik had de volledige shifter aangesloten, maar een van de zijkanten van de handrem verwijderd en de draden op die manier naar binnen geschoven en vervolgens aangesloten, het werkte goed en gaf me voldoende ruimte om de draden te sorteren, de blok/kabels erin te krijgen, handrem erin etc..., of je kunt het installeren met de traditionele methode waarbij beide delen gescheiden zijn en ze combineren, beide methoden werken. Afbeelding ter referentie van hoe ik de mijne heb geïnstalleerd door één kant te verwijderen:

Image

Tot slot voor de installatie, hier zijn de instellingen die ik heb gedaan voor de worpen, ik koos voor de kortste worpafstand. Voor de kruispoortafstand ging ik echter iets korter dan de langste worp op de kruispoort (ik houd er niet van dat kruisversnellingen super dichtbij zijn, maar persoonlijke voorkeur), hier zijn foto's daarvan:
Worp (Kortste worp):
Image

Kruispoort (Net iets lager dan de langste instelling):
Image

Shifter gevoel en rij-indrukken:

Goed, de werkelijke reden dat je dit leest (of het bovenstaande overslaat), wat zijn mijn gedachten... Korte achtergrond, ik heb de auto nu bijna drie jaar met de Inokinetic schakelkabels die ik het eerste jaar dat ik de auto kreeg heb geĂŻnstalleerd, afgezien daarvan, Stan's Mod en Inokinetic voor/achter motorsteun inserts (Kanttekening, serieus, voeg de inserts toe, ze maken een enorm verschil, zelfs met de standaard transmissie), de rest van de transmissie is standaard. Na het geven van een goede testrit en het rijden van heel wat kilometers de afgelopen twee dagen, alle versnellingen doorlopen, opschakelen, terugschakelen, hak-teen, etc... Nou... Het is absoluut fantastisch!

Ik kan eerlijk gezegd niet genoeg leuke dingen zeggen over deze shifter, het gevoel in vergelijking met de standaard is gewoon uitstekend. Weg is de vaagheid en slordigheid van de standaard shifter bij het in de versnelling zetten vanuit mijn perspectief. De schakelingen klikken nu gewoon in de versnelling en zijn zoveel strakker. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel beter het is in termen van dat het een veel strakkere en directere schakeling is dan standaard voor mezelf. Het voelt gewoon zo goed om in de versnelling te gaan. Bovendien maakt het hebben van een kortere worp zo'n enorm verschil, en het zit aan de shifter-kant, waardoor het gemakkelijker aan te passen is indien nodig, in tegenstelling tot de LETSLA. Elke keer dat ik nu schakel, voelt het gewoon zo direct en precies. Begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds een Lotus kabel shifter, dus het lost niet elk probleem op dat zich voordoet, maar het maakt het op zijn minst strakker en heeft het schakelen voor mij getransformeerd. Laten we niet vergeten hoe goed het is ontworpen en gebouwd, Manuel heeft geweldig werk verricht met het ontwerpen en samenstellen hiervan, en de tijd en moeite die hij in dit product heeft gestoken om het te perfectioneren, komt tot uiting vanaf het moment dat je het krijgt. Het is een extreem goed gebouwd stuk werk en wat een geweldige bijdrage aan de gemeenschap!

Er uit met het oude en kapotte en er in met het nieuwe en glanzende:
Image

Image

Bedankt voor het lezen van mijn verwarde gedachten, een grote shout-out naar Manuel @dzcmnl. Het product dat hij heeft gebouwd is top en de techniek ervan is zo precies en zo soepel, het is echt een enorme stap boven de standaard (kan geen commentaar geven in vergelijking met de Inokinetic, maar misschien kan @me73 die vergelijking geven als hij de zijne installeert).

Laat me weten als je vragen hebt, maar samenvattend, Dolomiti Shifter is absoluut geweldig, ik kan niet genoeg leuke dingen zeggen over de shifter en de manier waarop hij aanvoelt en Manuel zelf voor het maken en ondersteunen ervan!

#55 · (Edited)
Het product dat hij heeft gebouwd is top en de techniek ervan is zo precies en soepel, het is echt een enorme stap boven de standaard (kan geen commentaar geven in vergelijking met die van Inokinetic, maar misschien kan @me73 die vergelijking geven als hij de zijne installeert).
Ik heb ze nu allebei achter elkaar gebruikt.

Ik heb de Dolomiti ingesteld op ongeveer de standaard schakelwegen. Ik zou zeggen dat ze allebei extreem goed geconstrueerd zijn en het schakelgevoel is scherp en mechanisch in beide. Als ik geblinddoekt zou zijn, denk ik niet dat ik het verschil in gevoel van versnelling naar versnelling tussen de twee zou kunnen zien. De bases zijn beide erg solide en elimineren beweging. Het belangrijkste verschil is dat de Dolomiti de hendel veel meer naar de passagier plaatst dan de ShiftR. Hij staat dus verder van het stuur, maar geeft je been meer ruimte. Met de eerste shift was ik aan beide posities gewend, dus ik denk niet dat het een groot probleem is.

Wat betreft de constructie, ze zijn beide erg mooi. Het mechanisme van de ShiftR is een kunstwerk. De Dolomiti is conventioneler, maar het hele basismechanisme is gemaakt van machinaal bewerkte onderdelen, in tegenstelling tot de gesneden basisplaat die Inokinetic gebruikt. Dat en het waanzinnig mooie aluminium kabelretentieblok maken de Dolomiti tot iets dat gemakkelijk naakt kan worden gelaten en gewaardeerd kan worden. Ik vond de manier waarop de handrembrug is ontworpen en geconstrueerd op de Dolomiti mooier. Hij is gemakkelijker te monteren en de kabels en kabelboom kunnen worden geleid zonder enige interferentie met de rem. Ik merkte op dat het kogelgewricht van de Dolomiti minder weerstand heeft dan de ShiftR. Beide zijn super soepel en goed gebouwd, maar de shifter op de Dolomiti beweegt veel vrijer voordat de schakelkabel is bevestigd, wat naar mijn mening misschien net een beetje helpt met het gevoel van de schakelingen. De achteruitrijblokkering van de Dolomiti is eenvoudiger en heeft geen instelling nodig, maar het mechanisme wordt geleid door enkele hulzen die wat speling hebben om beweging mogelijk te maken.

De Dolomiti past iets beter onder de standaard console. Hij stoort niet de weinige plekken die de ShiftR wel stoort.

Ik had een geluid in mijn shifter van trillingen die volgens mij van de transmissie in de ShiftR kwamen. Ik was benieuwd of de Dolomiti hetzelfde deed en dat doet hij, misschien zelfs een beetje meer. Dus ik zal ermee leven :)

Over het algemeen zou ik zeggen dat ze beide gelijk zijn qua functie. Ze zijn zeer goed geconstrueerd en ik zie geen reden waarom de ene langer zou meegaan dan de andere op de lange termijn. Met de Dolomiti kun je de schakelweg aanpassen en heeft de stickhoek naar de passagier. Dus ik denk niet dat je fout kunt gaan met een van beide, het komt neer op de functies die je belangrijk vindt.