De installatie van de Dolomiti Shifter is voltooid en ik heb de auto en de shifter een goede testrit gegeven met heel wat kilometers erop, dus tijd voor een paar indrukken (ik zal dit opsplitsen in twee secties (Installatie en Indrukken)):
Installatie:
De installatie was vrij eenvoudig, het duurde ongeveer een dag om de oude shifter te verwijderen en de nieuwe erin te zetten, af te stellen en vervolgens een proefrit te maken. Dus als je er een hebt, zet dan een dag of zo opzij en neem gewoon de tijd. Ik raad ten zeerste aan om de video's te bekijken die Manuel (
@dzcmnl) op YouTube heeft gemaakt over het instellen van de shifter-afstelling na installatie, hij legt in detail uit hoe je alles instelt als je klaar bent voor dat onderdeel (geen instructies over het installeren van de shifter zelf, maar daar kom ik nu op terug).
Video's hier:
https://www.youtube.com/channel/UCbD6Xhzpprh66oeuGy41H_Q
Voor het daadwerkelijk plaatsen van de shifter is het vrij eenvoudig, de shifter wordt in twee delen geleverd (de voorkant met de shifter en de handremzijde). Meestal zou je de twee delen scheiden en eerst de shifter-zijde installeren en vervolgens de handremzijde installeren en bevestigen aan de shifter-zijde. Ik heb het iets anders gedaan. Ik had de volledige shifter aangesloten, maar een van de zijkanten van de handrem verwijderd en de draden op die manier naar binnen geschoven en vervolgens aangesloten, het werkte goed en gaf me voldoende ruimte om de draden te sorteren, de blok/kabels erin te krijgen, handrem erin etc..., of je kunt het installeren met de traditionele methode waarbij beide delen gescheiden zijn en ze combineren, beide methoden werken. Afbeelding ter referentie van hoe ik de mijne heb geïnstalleerd door één kant te verwijderen:
Tot slot voor de installatie, hier zijn de instellingen die ik heb gedaan voor de worpen, ik koos voor de kortste worpafstand. Voor de kruispoortafstand ging ik echter iets korter dan de langste worp op de kruispoort (ik houd er niet van dat kruisversnellingen super dichtbij zijn, maar persoonlijke voorkeur), hier zijn foto's daarvan:
Worp (Kortste worp):
Kruispoort (Net iets lager dan de langste instelling):
Shifter gevoel en rij-indrukken:
Goed, de werkelijke reden dat je dit leest (of het bovenstaande overslaat), wat zijn mijn gedachten... Korte achtergrond, ik heb de auto nu bijna drie jaar met de Inokinetic schakelkabels die ik het eerste jaar dat ik de auto kreeg heb geĂŻnstalleerd, afgezien daarvan, Stan's Mod en Inokinetic voor/achter motorsteun inserts (Kanttekening, serieus, voeg de inserts toe, ze maken een enorm verschil, zelfs met de standaard transmissie), de rest van de transmissie is standaard. Na het geven van een goede testrit en het rijden van heel wat kilometers de afgelopen twee dagen, alle versnellingen doorlopen, opschakelen, terugschakelen, hak-teen, etc... Nou... Het is absoluut fantastisch!
Ik kan eerlijk gezegd niet genoeg leuke dingen zeggen over deze shifter, het gevoel in vergelijking met de standaard is gewoon uitstekend. Weg is de vaagheid en slordigheid van de standaard shifter bij het in de versnelling zetten vanuit mijn perspectief. De schakelingen klikken nu gewoon in de versnelling en zijn zoveel strakker. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel beter het is in termen van dat het een veel strakkere en directere schakeling is dan standaard voor mezelf. Het voelt gewoon zo goed om in de versnelling te gaan. Bovendien maakt het hebben van een kortere worp zo'n enorm verschil, en het zit aan de shifter-kant, waardoor het gemakkelijker aan te passen is indien nodig, in tegenstelling tot de LETSLA. Elke keer dat ik nu schakel, voelt het gewoon zo direct en precies. Begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds een Lotus kabel shifter, dus het lost niet elk probleem op dat zich voordoet, maar het maakt het op zijn minst strakker en heeft het schakelen voor mij getransformeerd. Laten we niet vergeten hoe goed het is ontworpen en gebouwd, Manuel heeft geweldig werk verricht met het ontwerpen en samenstellen hiervan, en de tijd en moeite die hij in dit product heeft gestoken om het te perfectioneren, komt tot uiting vanaf het moment dat je het krijgt. Het is een extreem goed gebouwd stuk werk en wat een geweldige bijdrage aan de gemeenschap!
Er uit met het oude en kapotte en er in met het nieuwe en glanzende:
Bedankt voor het lezen van mijn verwarde gedachten, een grote shout-out naar Manuel
@dzcmnl. Het product dat hij heeft gebouwd is top en de techniek ervan is zo precies en zo soepel, het is echt een enorme stap boven de standaard (kan geen commentaar geven in vergelijking met de Inokinetic, maar misschien kan
@me73 die vergelijking geven als hij de zijne installeert).
Laat me weten als je vragen hebt, maar samenvattend, Dolomiti Shifter is absoluut geweldig, ik kan niet genoeg leuke dingen zeggen over de shifter en de manier waarop hij aanvoelt en Manuel zelf voor het maken en ondersteunen ervan!