The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!
61 - 80 of 87 Posts
Discussion starter · #61 · (Edited)
Ik denk dat ik de poelie-eenheid ga verwijderen - als je zegt dat de motor omhoog moet worden gebracht als ik de bout heb verwijderd die de poelie-eenheid aan de bovenste motorsteun bevestigt, is er dan voldoende speling in de andere steunen dat ik de motor een beetje van onderaf kan opkrikken om de poelie-eenheid eruit te halen? Of moet ik een aantal of alle andere motorsteunbouten losdraaien of verwijderen?
Alleen de rechtersteun hoeft te worden verwijderd en dan zou een krik voldoende moeten zijn om je hoog genoeg te krijgen om de bouten eruit te halen. Stuur me een PM en ik kan je mijn nummer geven als je in detail wilt treden...

Alleen de rechter zijbevestiging hoeft te worden verwijderd en dan zou een krik voldoende moeten zijn om je hoog genoeg te krijgen om de bouten te verwijderen. Stuur me een PM en ik kan je mijn nummer geven als je in detail wilt treden...
Bedankt. Ik neem contact met je op als ik problemen tegenkom.

Ik hoor een licht gekrijs van de riem. De riem is 10.000 mijl oud, dus ik ben verrast. Als ik een beetje antislipspray toevoeg, begint hij als een gek te piepen, maar dan komt het goed en is hij een paar dagen stil.

Ik gok dat dit aangeeft dat het de riem is, of zouden het de looprollen etc. kunnen zijn?

Discussion starter · #64 ·
Ik krijg een lichte piep van de riem. De riem is 10.000 mijl oud, dus ik ben verrast. Als ik een beetje antislipspray toevoeg, begint hij als een gek te piepen, dan regelt het zichzelf en is hij een paar dagen stil.

Ik gok dat dit de riem aangeeft of zouden het de looprollen etc. kunnen zijn?
Het hangt er allemaal vanaf... wordt het erger bij het verhogen van het toerental? Als je iets opspuit en het verandert het geluid, dan zou het op de riem wijzen, aangezien die spray niet echt in lagers of de loopvlakken terecht zou komen.

Het neemt toe met het toerental. Maar ik kan me voorstellen dat zowel het geluid van de lagers als dat van de riem toeneemt met het toerental?
Ik heb een riem onderweg, dus dat zal ik binnenkort doen. Welke inspectie kan ik doen als de riem eraf is? Kan ik preventief werk doen zoals het vastzetten van katrollen met Loctite? (zonder de hele plaat eraf te halen)

De mijne maakte een vibrerend geluid, toen hoorde ik een keer een piep. Kort daarna, terwijl ik er recht naar keek, kwam de spannerpoelie bovenop, net achter de hoofdschijf van de supercharger (waarvan ik al had vastgesteld dat dit de bron van het geluid was), tot stilstand. Volledige stop. De riem gleed er nog steeds overheen, maar de poelie draaide niet.

Deze hier.
Image

De auto staat momenteel in een onafhankelijke garage en ik zou vandaag nog iets moeten horen over de $$$ schade.

De mijne maakte een vibrerend geluid, toen hoorde ik een keer het piepen. Kort daarna, terwijl ik er rechtstreeks naar keek, kwam de spannerpoelie bovenop, net achter de hoofdschijf van de supercharger (waarvan ik al had vastgesteld dat dit de bron van het geluid was), tot stilstand. Volledige stop. De riem gleed er nog steeds overheen, maar de poelie draaide niet.

Deze hier.
View attachment 1306617
De auto staat momenteel in een onafhankelijke garage en ik zou vandaag nog bericht moeten krijgen over de $$$ schade.
Gelukkig kun je bij de S Evora's die poelie hier apart krijgen

Veel mensen die dit proberen op te lossen, hebben niet veel over succesverhalen gehoord. Ik zie dat Elise Parts 2 van de 3 soorten katrollen verkoopt die nodig zijn voor de bovenste beugel voor in ieder geval de S-auto's. Heeft iemand de derde gevonden?

Ik krijg een piepje gedurende de eerste 5 minuten of zo na een koude start. Ik zou graag willen zien of ik het kan repareren. De auto heeft ongeveer 37.000 mijl op de teller.

Veel mensen die dit proberen op te lossen, hebben niet veel over succesverhalen gehoord. Ik zie dat Elise parts 2 van de 3 soorten poelies verkoopt die nodig zijn voor de bovenste beugel voor in ieder geval de S-auto's. Heeft iemand de derde gevonden?

Ik krijg een piepje gedurende de eerste 5 minuten of zo vanaf een koude start. Ik zou het graag willen repareren. De auto heeft ongeveer 37.000 mijl op de teller.
@Grady heeft alle lagers die in de poelies zitten vermeld in deze post.

Het lijkt er dus op dat mijn bovenste (geribbelde) supercharger-beugel-geleiderol kapot is en vervangen moet worden. Gelukkig lijkt dit qua toegang de gemakkelijkste manier om erbij te komen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de complete vervanging van Eliseparts. Ik ben niet op de hoogte van wie de legitieme lagerverkopers zijn en wilde niet het risico lopen om namaakonderdelen te krijgen, en het prijsverschil tussen de complete katrol en de door SKF geautoriseerde retailers voor de binnen- en buitenlagers bleek uiteindelijk niet zo groot te zijn.

Weet iemand of heeft iemand een idee van een aanhaalmoment hiervoor? Ik zal de Evora-servicenotities bekijken, maar ik denk dat Lotus wil dat je de hele beugel vervangt als er problemen zijn, dus ik betwijfel of die info erin staat. Het lijkt erop dat de motorgeleiders 40 ft lbs vereisen, dus dat is waarschijnlijk een goed uitgangspunt.

@Grady Weet u toevallig nog wat u gebruikt heeft of heeft u het gewoon stevig vastgedraaid?

Weet iemand of ik een beetje blauwe loctite moet gebruiken of niet?

Bedankt!

Goede thread. Ik ben een vergelijkbare thread begonnen op The Lotus Forums en kreeg vriendelijk het advies om hier eens te kijken om betere input te krijgen. Ondertussen heb ik echter wat extra informatie kunnen verzamelen, die ik graag wil delen. Het kan in sommige opzichten overbodig zijn, maar ik vat samen wat ik weet om het allemaal op één plek te hebben.

Kortom, je hebt vier poeliegroottes: 70 mm op het blok, 60 / 52,5 mm op de kop (rond de SC) en 50 mm op de interface tussen blok en kop. Gezien de werkelijke snelheidsverhouding (gebaseerd op de gemiddelde riemsnelheid door de dwarsdoorsnede van de riem), draaien ze met respectievelijk 14.600, 17.000 / 18.360 en 20.300 tpm. Alle Lotus-exemplaren, in de laatste twee posities, bestaan uit een paar 6004- en 6203-lagers en zijn afkomstig van SKF. Ze hebben een maximaal toelaatbare snelheid van 19.000 tpm. De spanner heeft een paar 6203-lagers van NSK en ik heb geen gegevens kunnen vinden voor precies die specificatie (6203DUL18), maar ze zijn in wezen beperkt tot 18.000 of 19.000 tpm. De twee andere op het blok geplaatste Toyota-stalen geleiders, die elk één KOYO 6302-lager hebben, lijken beperkt te zijn tot 17.000 (niet 100% zeker). Dat is prima, maar ze zijn gespecificeerd met de kleinste tolerantie, wat op zijn beurt meer warmte genereert.

Dus, toen ik alle geleiders van de motor haalde en inspecteerde, was dit wat ik vond:
  • Spanner = OK
  • Blokgeleiders (70 mm) = Vetlekkage en overmatige speling
  • Blok-kopgeleiders (50 mm) = Vet volledig gaar en volledig droge lagers. De kleinere 6203's stonden op het punt van volledige uitval. Lawaaierig en hakkend.
  • Kopgeleiders (60 / 52,5 mm) = Begonnen te verslechteren, maar lijken prima.

Ik heb een lange discussie gehad met de applicatie-expert van SKF en in wezen kwam het hierop neer:

• Vaste binnenring en roterende buitenring is altijd de meest ernstige situatie en kan een lagere snelheidsclassificatie vereisen
  • Gezien de staat van de 6203's was zijn aanbeveling om van CN naar C3-toleranties te gaan. Dit is niet 100% zeker dat het zal helpen, maar het zal geen kwaad doen en kan helpen.
  • Gezien gaar vet, waarbij standaard vet is gespecificeerd tot 120 C, is een vet met een hogere specificatie de juiste weg
  • Een hybride lager met keramische kogels heeft een beter "vetbeheer", wat in dit geval essentieel kan zijn

Dus, de Elise-onderdelen geleidepoelies die in een eerdere post werden genoemd, zijn uitgerust met een SKF-hybride lager, met een polyamid kogellager en 160 C vet. Beter kan niet. Alleen al van de lagers is het een no-brainer om ze te kopen.

Voor de 50 mm geleiders zou het perfect zijn om dezelfde hybride lagers met hoge specificaties (-2RSLTN9/HC5C3WT) te kopen, maar uit de schappen kosten ze ongeveer 200 $/€ per stuk (maal 4!), wat nogal bruut is.

Ik had nogal wat andere onaangename uitgaven met betrekking tot de aandrijflijn, dus ik koos voor de op één na beste optie uit de schappen, de -2RSLTN9/C3VT162-specificatie. Ze zijn ongeveer/onder de 15 $/€ per stuk en zijn ook gespecificeerd met de polyamid kogellager, de lossere C3-speling, dezelfde afdichtingen, maar met stalen kogels en een vet met een classificatie van 150 C. Als je de catalogus leest, kun je een betere specificatie voor deze specifieke toepassing bedenken, maar als je vasthoudt aan combinaties van mogelijke componenten uit de schappen, eindig je met deze twee als de beste alternatieven. De SKF-applicatie-expert was het met deze conclusie eens.

Daarnaast ben ik ook gegaan voor JUBU Performance blokgeleiders/spanner, die een andere route zijn gegaan met een veel groter lager (SKF 62/28-2), dus de werkelijke belasting versus maximale belasting is veel lager. Uiteraard bewezen in de racerij en het winnen van Pikes Peak, in zijn klasse, dus ik neem aan dat het een goede keuze was.

Tot slot ben ik ook benieuwd naar het juiste koppel, maar heb het geprobeerd met 43 Nm zoals alle andere M10's in het riemcircuit en de lagers zijn hier prima mee. Ze voelen tenminste zo aan 😬

Bedankt Tweetdriver voor het doen herleven van deze post. Ik heb mijn '14 Evora S pas 4 maanden en zal nu voorzichtig zijn met piepende geluiden van riem/poelies. Meestal helpen frequente ritten en zacht accelereren (in tegenstelling tot plotseling stampen) deze onderdelen te verlengen, hoewel we toegeven dat defecten meestal willekeurige gebeurtenissen zijn. Te bedenken dat riemen en spanners een klus van een paar minuten zijn voor standaardmotoren, vereist het bij deze Evora's 10 uur werk! 🤢

Nou, de beugel is slechts 4 katrollen met in totaal 8 lagers... Als het de bovenste zijn, kunnen ze deze verwijderen en vervangen zonder meer te doen dan de spanner terug te trekken (gemakkelijke klus via de wielkast). Moet een uur werk zijn. Als ze geen schade vinden, moet de beugel eruit om bij de onderste te komen... Dit betekent dat de motor gekanteld moet worden. Je hoeft de clam niet te verwijderen. Het belangrijkste is dat je een competente monteur hebt om de katrollen en lagers te bekijken, want de reden dat ze adviseren om de hele assy te vervangen, is dat de lagers niet het probleem zijn... het is de bewerking van de beugel.

Je kunt de nieuwe beugelroute volgen... maar na 2 van deze dingen en de ZEER SLECHTE bewerking te hebben gezien, kun je elke 2 jaar 2.000 dollar in je auto gooien of de lagers reviseren en ze met Loctite 660 fuseren/verlijmen en klaar zijn. Dit alles voor ongeveer 300 dollar aan materialen.

Er is een werkplaats in Minnesota die je katrollen reviseert voor ongeveer 75 dollar per stuk.

In mijn geval was het de onderste achterste katrol waarvan de buitenste ring in de katrol was gedraaid (slechte katrolbewerking). Nieuw lager en Loctite 660 en beter dan nieuw. Andere methoden die je zou kunnen gebruiken, zijn het slaan of fuseren van de ring.
Dus, het lijkt erop dat het mijn onderste katrollen op de beugelconstructie zijn. Om het even duidelijk te maken, zeg je dat de onderste katrollen vervangen kunnen worden zonder een nieuwe beugelconstructie te kopen? En verder, dat de kapotte katrol gereviseerd en verbeterd kan worden?

ETA: begrepen - op zoek naar vervangingen bij Elise-parts. Tenzij iemand een betere oplossing heeft. Bedankt

Dus, het lijkt erop dat het mijn onderste katrollen op de beugelconstructie zijn. Even voor de duidelijkheid, bedoel je dat de onderste katrollen vervangen kunnen worden zonder een nieuwe beugelconstructie te kopen? En verder, dat de kapotte katrol gereviseerd en verbeterd kan worden?

ETA: snap het - op zoek naar vervangingen bij Elise-parts. Tenzij iemand een betere oplossing heeft. Bedankt
Ik geloof dat @Grady de katrollen zelf heeft gereviseerd.

De bovenste katrollen zijn verkrijgbaar via EliseParts, maar ik geloof dat je de onderste van Lotus moet halen. (Tenminste, dat is wat ik uiteindelijk heb gedaan toen ik voor het laatst een revisie deed)

Ik geloof dat @Grady de katrollen zelf heeft gereviseerd.

De bovenste katrollen zijn verkrijgbaar via EliseParts, maar ik geloof dat je de onderste van Lotus moet halen. (Tenminste, dat is wat ik uiteindelijk heb gedaan toen ik voor het laatst een revisie uitvoerde)
Bedankt @friss - Ik heb het misschien verkeerd gelezen, maar ik had de indruk dat de onderste katrollen van EliseParts kwamen. Lotus heeft mijn werkplaats verteld dat ze de onderste katrollen (#16) niet los van de beugel zullen leveren.

Bedankt @friss - Ik heb me misschien vergist, maar ik had de indruk dat de onderste katrollen van EliseParts kwamen. Lotus heeft mijn werkplaats verteld dat ze de onderste katrollen (#16) niet los van de beugel zullen leveren.
Dat is jammer als Lotus zijn beleid heeft gewijzigd. Ik heb vorig augustus 2 A132E6513S (16) van Gator besteld en ze gekregen zonder de volledige beugel te hoeven bestellen. Anders heeft EliseParts alleen vervangingen voor 17 & 18.

Image

Het is gemakkelijk om gewoon de lagers te vervangen. Ze zijn niet super kritisch, dus je hebt alleen een oven en een vriezer nodig. Bij het installeren alleen op de buitenring persen of aandrijven, je wilt de loopvlakken niet indeuken, want dat verkort hun levensduur. Hier is de pagina waar ik de onderdeelnummers van de lagers heb vermeld. Nog geen lange test, maar er nu een paar duizend mijl mee gereden, zonder piepen.

Dat is jammer als Lotus hun beleid heeft gewijzigd. Ik heb vorig augustus 2 A132E6513S (16) besteld bij Gator en kreeg ze zonder de volledige beugel te hoeven bestellen. Anders heeft EliseParts alleen vervangingen voor 17 & 18.
Ja. Ze zullen ze 100% niet apart leveren. Wacht... net Gator online gecheckt en ze ZULLEN ze verkopen... voor $214,64 per stuk!!! En mijn werkplaats zegt dat ze niet in de VS te krijgen zijn. WOW. Dus ja, ik denk - tenzij iemand het bijbehorende Toyota-onderdeelnummer weet, gaan we het gewoon doen zoals @Grady zegt en de lagers vervangen ALS de katrollen niet verder beschadigd zijn. Grady, is er een reden waarom je voor Koyo boven KRS koos?

Dus ja, weet iemand het bijbehorende 50 mm katrol Toyota-onderdeelnummer?

De onderste katrollen zijn Toyota-onderdelen.
Als u het heeft over de onderste 50 mm katrollen op de montagebeugel, heeft u dan toevallig het onderdeelnummer?

Grady, is er een reden dat je voor Koyo in plaats van KRS bent gegaan?
Wat ik heb ontdekt, geen specifieke reden. Wilde gewoon geen naamloos lager. Ik denk dat dit een strakkere specificatie was dan wat je zou moeten gebruiken, maar ik zit niet in een koud klimaat en ga niet naar hoge toerentallen, tenzij de motor volledig warm is.

61 - 80 of 87 Posts