Interessant voor Chrome Orange-fans en Canadese eigenaren
Ik heb net de definitieve versie van mijn certificaat van Andy bij Lotus gekregen. Best interessante informatie... geen wonder dat ik hier in Canada nooit een Evora zie... zo zeldzaam! Ik raad het jullie allemaal aan als je het nog niet hebt gedaan.
Noord-Amerikaanse Chrome Orange-bezitters, hier is wat ik heb geleerd. Mijn auto is toch C25 Chrome Orange! Mijn dealer dacht dat het een ander oranje was. Andy's uitleg is als volgt:
We hebben het lakproces eind 2010 veranderd. Wat ze deden, was het tintproces veranderen; vandaar dat de kleuren er anders uitzien bij verschillende belichting. De eerdere auto's hebben een B-prefix voor de kleurcode, d.w.z. B25 en je had de basiskleur, dan een getinte blanke lak met de metallic pigmenten. Het nieuwe Cromax Pro-laksysteem met C-prefix, d.w.z. C25, heeft de metallic pigmenten in de basislaag, met een blanke lak eroverheen. Simpel gezegd zitten de metallic pigmenten niet meer in de toplaag, waardoor ze minder licht reflecteren en de auto donkerder lijkt.
Ik heb ook geleerd dat ik de enige Evora S C25 Chrome Orange met fabrieksmatig black pack zou hebben die ooit voor Noord-Amerika is geproduceerd (mijn dealer had gelijk). Er zou er ook nog een in de VS zijn, maar het is een Evora NA uit 2011 waarvoor het black pack door Lotus is aangebracht, maar in de VS, niet in de fabriek. Heeft een forumlid deze Evora NA uit 2011? Uiteraard weerspiegelen deze statistieken geen aftermarket-aanpassingen.
Hier zijn een paar statistieken met betrekking tot Canada:
- De Evora-modellen van modeljaar 2014 bestonden slechts uit 2x Evora NA, 1x Evora NA IPS, 8x Evora S (de mijne was de 6e van 8), 4x Evora S IPS
- Voor auto's in Chrome Orange zijn er 1x 2010 Evora NA (geschilderd met de lichtere tint B25), 1 x 2011 Evora NA en 1 x 2011 Evora S en mijn auto, een 2014 Evora S met black pack
- Er zijn slechts 2 Evora's met optioneel black pack ooit geproduceerd voor Canada, de mijne en een 2013 Evora S in Solar Yellow
- In modeljaar 2015 werden de Sports Racer-modellen met black pack als standaard geïntroduceerd. Tot op heden zijn er 7 Sports Racers beschikbaar in grijs, blauw en één in giftig groen (er is er één van elk bij Gentry Lane, waardoor er 4 grijs of blauw overblijven voor de rest van het land).
Canadezen, weet je in welke stad de andere Chrome Orange Evora's staan en waar de Solar Yellow met black pack staat?