The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!

Cobra alarm, startonderbreker, microgolfsensor verwijderen zonder knipperende controlelamp

57K views 31 replies 21 participants last post by  anton28  
#1 · (Edited by Moderator)
Hier is een samengevatte walkthrough voor deze klus in één enkele thread. Veel van deze info is verspreid over talloze threads die teruggaan tot 2005, maar sommige van die threads bevatten ronduit slechte info, inclusief mensen die geloven dat de startonderbreker het alarm is. SirLotus heeft het grootste deel van deze kennis verstrekt en verdient de meeste credits.

Waarom het Cobra-beveiligingssysteem uitschakelen? In de afgelopen maanden werden mijn Cobra-alarmmodule of beide FOB's onbetrouwbaar. De FOB-batterijen waren goed (3,2 V op de multimeter), maar ik moest de FOB's om de paar weken opnieuw synchroniseren, wat betekende dat er iets in het Cobra-systeem defect was. Recente resyncs kostten meerdere pogingen om te slagen en ik maakte me zorgen dat dit zou kunnen verergeren en me gestrand zou kunnen achterlaten.

Dus als je het niet erg vindt om je deuren met de sleutel te vergrendelen en niet langer een slaaf wilt zijn van Cobra-beveiliging en PIN-gremlins, doe deze modificatie dan liever vroeger dan later!

Achtergrond: Het Cobra-beveiligingssysteem voor 05-07 Eliges bestaat voornamelijk uit een microgolfsensor, startonderbreker, alarmmodule en alarmsirene. Je FOB zendt rechtstreeks naar de ontvanger in de alarmmodule, die vervolgens downstream gaat naar de startonderbreker, de deursloten, enz. Latere Eliges-modellen gebruikten PFK-beveiligingssystemen, vermoedelijk vanwege vreselijke feedback over de Cobra's.

-----------------------------------------------------------------------------------------
14 stappen. Foto's staan onderaan (ik kan ze om de een of andere reden niet inline toevoegen).

1. Koppel de negatieve pool van de accu los.

2. Verwijder de passagiersstoel. Schuif de bestuurdersstoel naar voren en verwijder vervolgens de achterste schotafdekking. Als je een gordelstang hebt,
moet deze worden verwijderd voordat de schot kan worden verwijderd.

3. Zoek de startonderbreker (op het achterpaneel achter de bestuurdersstoel) en koppel de witte kabelboom los. Verwijder en gooi de startonderbreker weg nadat je deze van het achterpaneel hebt gescheiden. De startonderbreker kabelboom hoeft NIET opnieuw te worden aangesloten voor deze mod.

4.
Knip aan de kant van de auto van de witte kabelboom beide paren einddraden af.

5. Strip de vier einddraden die je hebt afgeknipt en verbind de respectieve paren met elkaar met behulp van een veilige methode. Dit schakelt nu de circuits naar de brandstofpomp en de startmotor in.

6. Koppel de microgolfsensor los en verwijder deze van het achterpaneel.

Nu de ingewikkelde klus - het loskoppelen van de alarmmodule. Deze bevindt zich achter het opbergvak aan de passagierszijde, dat een vlijmscherpe aluminium rand heeft. Opmerking: als je de alarmmodule niet loskoppelt, knippert het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel zelfs tijdens het rijden, omdat het niet met de startonderbreker kan communiceren.

7. Verwijder de twee plastic afdekkingen van het opbergvak (twee kruiskopschroeven voor elke afdekking).

8. Plak ducttape op de aluminium afwerking aan de onderkant van het gat zodat je jezelf niet snijdt. In eerste instantie sloeg ik dit over en sneed ik me toch in mijn duim met heel weinig moeite. PLAK DE RAND AF!

9. Zoek de alarmmodule. Deze is begraven achter schuim, ongeveer 4 inch diep, en rechts in het compartiment. Hij is verpakt in een plastic zak voor bescherming tegen vocht. Knip de zwarte tie-wrap waarmee het plastic aan de bedrading is bevestigd door en verwijder de plastic zak.

10. Koppel de witte kabelboom los die aan de alarmmodule is bevestigd. Er zitten twee zwarte plastic lipjes omhoog aan elk uiteinde van de kabelboom. Duw deze lipjes opzij en trek de kabelboom omhoog om ze te scheiden. Dit kostte me veel pogingen. De module schuift in een beugel die is vastgeschroefd, dus je kunt hem niet dichterbij wiebelen, tenzij je de lipjes van de beugel afbreekt.

11. Bepaal of je de alarmmodule wilt verwijderen of niet. De basis van de module is met twee kruiskopschroeven aan het aluminium paneel bevestigd, die zeer moeilijk te bereiken zijn (het verwijderen van het dashboard helpt niet). Nadat ik de afdekking van de module had losgewrikt, gebruikte ik een lange ratel met een kruiskopfitting om de houder los te schroeven, maar het was niet gemakkelijk. Anders laat je de alarmmodule gewoon intact, maar losgekoppeld.

12. Optioneel: Zoek de alarmsirene die aan de voorste crashstructuur aan de bestuurderszijde is vastgeschroefd. Koppel los en verwijder.

13. Plaats de afdekkingen van het opbergvak, het achterste schotpaneel en de passagiersstoel terug en sluit de accu weer aan.

14. Gooi je Cobra FOB's weg. Je bent nu Cobra-vrij en hebt elke keer betrouwbaar starten!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Opmerking: SirLotus en anderen hebben verklaard dat je je centrale deurvergrendeling verliest als je deze mods uitvoert. Mijn CDL werkt echter nog steeds, ook al heb ik hem nooit nodig. Mijn interieurverlichting werkt ook, hoewel sommigen verklaarden dat ze deze verloren toen de alarmmodule werd losgekoppeld.

#2 ·
Ik heb er al jaren over nagedacht om dit te doen, maar voelde me nooit op mijn gemak bij alle threads met verschillende info... bedankt voor het consolideren hiervan.

Hoe was het om die passagiersstoel eruit te halen en weer terug te plaatsen met die achterste zijbout? (Ik heb gehoord dat het ook lastig is om erbij te komen)

#3 · (Edited)
Hoe was het om die passagiersstoel eruit en weer in te krijgen met die achterste zijbout? (Ik hoor dat het ook lastig is om erbij te komen)
Als je de achterste onderste bout bij de deur bedoelt, heb ik dopsleutelverlengingen aan elkaar gekoppeld om voldoende ruimte te krijgen. De zijbout die de passagiersgordel vastzet, wordt verwijderd nadat je de stoel uit de auto hebt getrokken, waardoor de veiligheidsgordel ermee wordt verlengd om voldoende werkruimte te hebben. Helaas valt die klus nog mee vergeleken met sommige van de bovenstaande taken!

#4 ·
Ik weet zeker dat mijn toekomstige zelf je hiervoor zal willen bedanken :)

#5 ·
Beste alarmdraad ooit. Ik wou dat ik dit eerder had gevonden. Ik heb me afgesloofd en gezocht op lotustalk.com naar info, wat soms verwarrend en tegenstrijdig bleek te zijn.

Ik heb net de alarmmodule achter de dashboardpaneelafdekking losgekoppeld (mijn startonderbreker was al uitgeschakeld toen ik hem kreeg, maar had het vervelende rode knipperlicht tijdens het rijden). Dacht dat ik even zou meedoen en iets zou toevoegen aan deze waardevolle draad.

1. Het is er donker. Licht daarbinnen maakt een enorm verschil. Ik heb een hoofdlamp in de ruimte en naar links richting het stuurwiel geduwd, zodat het licht in de alarmmodule scheen.

2. Ik kon de module eerst niet vinden (ik had deze draad en foto's nog niet gevonden). Ik had een enorm, dik stuk schuim dat alles blokkeerde. Het kostte behoorlijk wat moeite en worstelen om het allemaal opzij te schuiven. Toen zag ik het.

3. Ik vond een strook schuim die was vastgelijmd aan de belangrijkste scherpe balk waar anderen zich aan sneden, zodat hij niet scherp was. Er zijn echter scherpe hoeken aan beide kanten, die ik heb afgeplakt.

4. Ik begon te worstelen met de zwarte lipjes op de hoeken van de alarmmodule voordat ik opnieuw las dat ik alleen het witte deel moest loskoppelen. Toen ik beter keek, zag ik het wit in de module aan de bovenkant en de twee lipjes die ik in plaats daarvan open moest duwen.

5. Om hem eruit te halen, stak ik een lange platte schroevendraaier in de wirwar van draden die eruit kwamen, spreidde de twee lipjes met mijn hand (kan er nauwelijks een hand in steken). Toen hefboomde ik de schroevendraaier tegen de draden om hem los te koppelen en omhoog/eruit te halen. Ik kon de lipjes niet spreiden EN aan de draden trekken met slechts één hand. Ik had maar één poging nodig met die lange schroevendraaier.

6. Ik verloor mijn interieurverlichting. Mijn CDL werkt nog steeds. Nou ja, werkt hetzelfde als voorheen, wat niet correct is. Alleen de bestuurdersdeur ontgrendelt (ongeacht de richting waarin ik op de CDL-knop bij de versnellingspook druk). Het rechter passagiersslot blijft dood.

Ik hoop dat deze weetjes helpen.

P.S. Ik heb de plastic zak van de module gescheurd en er geen nieuwe of een soort hoesje op gedaan, ter info. Ik neem aan dat dit in orde is.

Verzonden vanaf mijn SM-G955U met Tapatalk

#6 · (Edited)
Ik heb deze klus net gedaan, dus ik dacht dat ik mijn aantekeningen ook zou toevoegen.

Ten eerste heb ik de bestuurdersstoel niet verwijderd, maar hem gewoon omhoog geduwd zoals de OP suggereerde. Hierdoor is de toegang tot de startonderbreker zeer beperkt. Dus in plaats van de autokant van de startonderbreker te wijzigen, heb ik de startonderbrekerkant gewijzigd. Ik heb letterlijk alle draden een paar centimeter omhoog afgeknipt, ze allemaal uit de kabelboom verwijderd, behalve degene aan het einde die nodig zijn, ze samengeperst en weer aangesloten. Easy cheese en gemakkelijke toegang.

Image

Over het verwijderen van de alarmmodule. Alles rond deze module was SCHERP op mijn auto, dus ik heb alles afgeplakt en geen krasje gekregen.

Image

Zo ziet de module eruit met de kabelboom eraan. Het witte deel van de kabelboom wordt letterlijk 100% verborgen door de module zelf.

Image

En zo ziet het eruit nadat het is losgekoppeld. Die cirkels zitten rond de twee lipjes die je naar buiten moet duwen om de kabelboom eruit te halen. In het begin had ik het moeilijk omdat ik dacht dat ik ze opzij moest duwen en tegelijkertijd omhoog moest trekken, maar dat is niet zo. Duw er gewoon een naar buiten, wiebel de kabelboom een beetje omhoog, duw de andere naar buiten, wiebel nog wat meer. Blijf dat gewoon doen. Het kostte me letterlijk 30 seconden. Ik had ook GEEN schuim, alleen een zak die ik eraf trok. Er zit een tie-wrap die de twee kabelbomen bij elkaar houdt, dus wees voorzichtig bij het doorknippen daarvan.

#7 ·
Welk deel van het alarmsysteem verbruikt de meeste stroom van de batterij?
Ik moet vaak een acculader gebruiken, zelfs na een paar dagen, om de auto te starten.
Het is echt vervelend als je een ritje wilt maken en je een klik, klik, klikkkkk-geluid hoort... gevolgd door een ****, **** motherF'er
-Robert

#9 ·
Welk deel van het alarmsysteem verbruikt de meeste stroom van de batterij?
Ik moet vaak een acculader gebruiken, zelfs na een paar dagen, om de auto te starten.
Het is echt vervelend als je een ritje wilt maken en je hoort een klik, klik, klikkkkk geluid....gevolgd door een ****, **** motherF'er
-Robert
Voor zover ik begrijp, is het de startonderbreker.

#12 · (Edited)
Nou, vandaag heb ik de Cobra-verwijdering op mijn Elise gedaan. Veel dank aan degenen die de knowhow hebben verstrekt om het relatief gemakkelijk te maken. De autokant van de startonderbrekerkabel was vrij kort, dus mijn oplossing was om de twee paar einddraden aan de startonderbrekerkant af te knippen en aan elkaar te solderen. Op die manier, als iemand het in de originele staat wil terugbrengen, geen probleem. (Ik heb elk paar genummerd voor de volgende man.) De startonderbrekerkabelboom werd vervolgens weer in de kabelboom van de auto gestoken. Mijn interieurverlichting werkt nog steeds en de CLS werkt nog steeds niet, maar hij werkte ook niet vóór de verandering.

Attachments

#13 ·
Het lijkt erop dat ik, toen ik dat kwaadaardige ding een decennium geleden verwijderde, niets heb hoeven knippen. Ik heb het gewoon losgekoppeld en weggegooid, twee stukken zwaar koperdraad als jumpers geplaatst en ben vol vreugde weggereden.

• Like
Reactions: rallenross
#14 · (Edited)
Ik heb het Lotus Cobra Alarm en de startonderbreker met succes uitgeschakeld/verwijderd! Ik gebruik alleen de sleutel.

Na het lezen van veel berichten op het web over het verwijderen van het Lotus Alarm en de startonderbreker, volgen hier mijn stappen. Ik merk dat veel voorgestelde instructies onnodig of verwarrend waren. Ik wil iets teruggeven aan de community door mijn instructies te geven.

Hoe u het Lotus Cobra Alarm en de startonderbreker kunt verwijderen.

1) Koppel de startonderbreker los en ontkoppel deze. Overbrug de pinnen zoals hier vermeld. U heeft de startonderbreker NIET meer nodig, noch aangesloten, noch helemaal.

2) Koppel de magnetronsensor los en ontkoppel deze. U heeft de magnetronsensor helemaal NIET meer nodig.

3) Verwijder zekering #11. Opgemerkt dat de binnenverlichting niet werkt. Het kan echter worden gehackt, maar ik heb me er niet mee beziggehouden.

4) Zet alles terug en u bent KLAAR!

#16 ·
Als u het gebruik van keyless entry verliest, kunnen universele vervangingsmodules voor minder dan $20 bij Amazon worden gekocht. U kunt de bedrading en actuatorhardware die al in de auto zitten, hergebruiken. Mogelijk heeft u slechts een paar relais nodig. Ik heb deze in verschillende oudere auto's geïnstalleerd.
Ik sta op het punt de bovenstaande procedure uit te voeren, maar wil graag uw optie om de keyless entry te behouden, onderzoeken. Kunt u meer informatie geven over de universele vervangingsmodules, eventueel een link of twee? Zijn de extra relais ook nodig met de universele module? Een complete uitwerking zou geweldig zijn!

#18 ·
Vandaag heb ik de startonderbreker en het Cobra-alarm verwijderd. Knipperend licht op het dashboard weg!!! Relatief eenvoudige handeling om de alarmmodule los te koppelen volgens de bovenstaande aanwijzingen. Ik wikkelde de stekker in wat verpakkingsmateriaal, bond hem vast met tie-wraps om hem bij elkaar te houden en stopte hem terug in het gat. Ik wilde geen extra gerammel of trillingen introduceren bovenop wat ik al heb.

1270357

1270358

1270359

Het interessante deel van het project was toen ik bij de startonderbreker kwam. Ik realiseerde me dat de pinnen in de startonderbrekerconnector dezelfde pinnen zijn die ik gebruik om mijn LED-achterlichtkits te maken. Ik maakte 2 pigtails met behulp van de pinnen en krimpkous om de blootliggende delen te isoleren, en bond ze met tie-wraps aan elkaar en in de connector zodat er niets uit kan glippen. Ik wikkelde de stekker opnieuw in wat verpakkingsmateriaal, bond hem vast met tie-wraps om hem bij elkaar te houden. Ik wilde ook geen extra gerammel of trillingen achter de stoel introduceren.

1270361

1270362

Attachments

#19 ·
De volgende foto's tonen de jumpers in fabricage en eindmontage. Ik kan deze maken als iemand geïnteresseerd is.

#20 ·
Bijna vergeten te vermelden dat mijn interieurverlichting het nog steeds doet. Anderen gaven aan dat deze niet meer werkte toen ze deze mod uitvoerden. :cool:

#23 ·
@RapidLotus Ik vind de jumper pinnen die je hebt gemaakt erg leuk. Ik zou dezelfde procedure doen met wat koperdraad... Maar ik vind het erg leuk wat je hebt gemaakt. Waar heb je die kleine 'pin heads' vandaan die perfect in de connector passen? Heb je een lijst/bron waar je ze vandaan hebt? Hardware winkel? Laat het me weten, ik zou dit graag opnieuw willen maken!
Het zijn pinnen die specifiek worden gebruikt voor de Amphinol connectoren die op veel plaatsen in de Elise worden gebruikt. Ik heb ze omdat ik LED-achterlichtsets fabriceer en ik de OEM-connector in de bedrading gebruik. Ze zijn online te vinden, maar het zou waarschijnlijk te duur voor je zijn omdat alle leveranciers $10 handling/verzendkosten in rekening brengen. Kijk of je wat pinnen kunt vinden bij een lokale elektronicawinkel of neem contact met me op via PM en we kunnen iets regelen.

#25 ·
Allemaal goede info. De enige uitzondering die ik heb, zijn enkele van de getoonde draadverbindtechnieken. Ten eerste horen draadmoeren niet in auto's of het vastklemmen van draden in een connector. Gewoon vragen om problemen in de toekomst. Voor een brandstofpomp of ontstekingscircuit zou ik alleen een soort milieuvriendelijke verbinding gebruiken. Als iemand zich zorgen maakt over het aanpassen van de autozijde, vond ik het gebruik van de stekker als bypass-adapter wel goed.

#26 ·
Even iets OT, heeft iemand de pin-outs aanduidingen van de microgolfsensor die op de eerdere foto's te zien was, cobra sensor 5462?

Ik probeer eigenlijk een cobra alarm (A7926) te monteren dat de microgolfsensor 5462 gebruikt, maar de instructies hebben 3 draden die uit de sensor komen, rood, bruin en grijs, maar mijn sensorkabel heeft 4 draden, in verschillende kleuren.

De 3 draden, rood is +12V, bruin is negatief en de grijze draad is de getriggerde negatieve, maar aan welke pin van de sensor worden ze allemaal aangesloten?

+12v wordt aangesloten op pin?
aarde/negatief wordt aangesloten op pin?
trigger wordt aangesloten op pin?

Hopelijk kan iemand helpen

Bedankt
Roger

#27 ·
Dus, om even OT te gaan, de microgolfsensor die op de eerdere foto's te zien was, cobra sensor 5462, heeft iemand de pin-outs aanduidingen?

Ik probeer eigenlijk een cobra alarm (A7926) te monteren dat de microgolfsensor 5462 gebruikt, maar de instructies hebben 3 draden die uit de sensor komen, rood, bruin en grijs, maar mijn sensorkabel heeft 4 draden, van verschillende kleuren.

de 3 draden, rood is +12V, bruin is negatief en de grijze draad is de getriggerde negatieve, maar aan welke pin van de sensor worden ze allemaal aangesloten?

+12v wordt aangesloten op pin?
aarde/negatief wordt aangesloten op pin?
trigger wordt aangesloten op pin?

hoop dat iemand kan helpen

dank
Roger
Uit mijn handleiding uit 2005 geeft het diagram aan dat pin 1 (paars) als voeding dient. Pin 2 (zwart) en pin 3 (grijs) gaan naar de startonderbreker, dus hun functie is niet aangegeven. Diagram geeft aan dat pin 4 ongebruikt is.

#30 ·
Ik wil ook de startonderbreker uitschakelen, maar mijn Exige uit 2008 heeft het PFK-alarm dat niet dezelfde startonderbreker heeft. De PFK-startonderbreker is geïntegreerd in de alarmmodule die zich in de opbergruimte aan de passagierszijde bevindt. Het lijkt erop dat de bedradingsprocedure hetzelfde zou zijn voor beide connectoren. Ik heb een foto van het bedradingsschema van de PDK-startonderbreker bijgevoegd. Vertel me welke draden moeten worden aangesloten om de startonderbreker uit te schakelen. Wat is ook de beste methode?

Attachments

#31 ·
Ik wil ook de startonderbreker uitschakelen, maar mijn Exige uit 2008 heeft het PFK-alarm, dat niet dezelfde startonderbreker heeft. De PFK-startonderbreker is geïntegreerd in de alarmmodule die zich in de opbergruimte aan de passagierskant bevindt. Het lijkt erop dat de bedradingsprocedure hetzelfde zou zijn voor beide connectoren. Ik heb een foto van het bedradingsschema van de PDK-startonderbreker bijgevoegd. Vertel me alsjeblieft welke draden moeten worden aangesloten om de startonderbreker uit te schakelen. Wat is ook de beste methode?
Er is geen vaste procedure zoals bij de Cobra. Sir Lotus is de alarmgoeroe en hij verklaarde dat het binnen de PFK/alarmmodule moet worden gedaan. Je begeeft je in onbekend gebied, voor zover ik kan beoordelen met mijn zoekopdrachten.

owns 2006 Lotus Elise