The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!

V6-productie eindigt, laatste besteldatum is 15 februari 2025

11K views 103 replies 32 participants last post by  Julian73  
#1 ·
Vandaag van mijn dealer ontvangen:

"Ik kreeg net van LOTUS te horen dat ze de productie van de V6 beperken. We gaan ervan uit dat de motoren opraken. Daarom IS DIT DE LAATSTE MAAND OM EEN 2025 V6 EMIRA TE BESTELLEN. Ik heb tot 15 februari de tijd om mijn bestellingen te plaatsen.

Dit zal voor de meesten van jullie een verrassing zijn, die zich voorbereidden om later dit jaar een bestelling te plaatsen. Welkom bij Lotus.

Er zouden in de toekomst meer iteraties van de Emira kunnen komen, waaronder hybride, voorlopig zullen we volgend jaar alleen uitkijken naar de i4 AMG-basisproductie."

#2 ·
Jammer om het V-6 geluid zo snel te zien verdwijnen. Dat zou de enige manier zijn waarop ik er een zou willen.

owns 2006 Lotus Elise
#3 ·
Ze was een oude motor, lang voorbij haar prime Cat. Te hard geduwd, zoals ik deed, ze hadden veel problemen...............precats waren een groot probleem en de waarschijnlijke noodzaak voor mijn revisie, vooral na de transmissiespline een jaar eerder. Ik ben ERG blij dat ik geduldig ben geweest en niet de trekker heb overgehaald in de FE-wereld........de tijd zal het leren. Een auto uit 2025 kopen met een motor uit 2005??...waarom zou je het doen...oh ja, dat nostalgische rechtshandige item......................
Emira zal er zijn als de droom Esprit nooit plaatsvindt..............

• Like
Reactions: dash700
#4 ·
Ze was een oude motor, lang voorbij haar beste tijd. Kat. Te hard aangepakt, zoals ik ook deed, ze hadden veel problemen...............voorkatalysatoren waren een groot probleem en de waarschijnlijke noodzaak voor mijn revisie, vooral na de transmissiespline een jaar eerder. Ik ben ERG blij dat ik geduldig ben geweest en niet de trekker heb overgehaald in de FE-wereld........de tijd zal het leren. Een auto uit 2025 kopen met een motor uit 2005??...waarom zou je dat doen...oh ja, dat nostalgische rechterhand-item......................
Emira zal er zijn als de droom Esprit nooit plaatsvindt..............
Misschien, maar het is een betrouwbare werkpaard met een glorieus geluid. Uitlaatgeluid is slechts een deel van het totale pakket bij het beoordelen van auto's. Het hoeft zijn uitlaatgeluid niet te faken met ingeblazen uitlaatgeluiden zoals sommige. Een van de beste V6-uitlaatgeluiden die er zijn.

owns 2006 Lotus Elise
#9 ·
Beproefde en betrouwbare betrouwbaarheid boven ongeteste nieuwe technologie, elke dag. Natuurlijk kan Lotus niet eens betrouwbaarheid spellen. Triest.
Nou, het is niet zo dat de M139 een nieuwe, ongeteste motor is, aangezien MBZ hem al sinds 2019 gebruikt en ik tot nu toe nog geen groot probleem heb gehoord. Maar ik ben bang dat de hybride ergens uit Geely's bestaande line-up zal komen, dus dat is misschien een heel ander verhaal.

#14 ·
Ik ben blij dat ik mijn wees 6MT V6 heb opgepikt. Dit is echt de laatste "oude" auto die je nieuw kunt kopen. Port-injectie, geen auto-start stop, handgeschakelde versnellingsbak. Tenzij de regels veranderen, en dat voor een zeer lange tijd om een ~8 jaar productontwikkelingscyclus te vangen, wordt dit soort auto niet meer gemaakt.

#19 ·
Ik ben blij dat ik mijn wees 6MT V6 heb opgehaald. Dit is echt de laatste "oude" auto die je nieuw kunt kopen. Port injected, geen auto-start stop, handgeschakelde versnellingsbak. Tenzij de regels veranderen, en voor een zeer lange tijd om een ~8 jaar productontwikkelingscyclus te vangen, wordt dit soort auto niet meer gemaakt.
Ik ook, ik mis de FE 1.0 en de eerste batch van 2.0 order cutoff dus ik bestelde vorig jaar een i4 met een andere aanbetaling voor een einde van de productie run V6 handgeschakeld. Toen boden ze me een wees Magma Red aan van hun eerste aankomst in april en ik haalde hem op. Mijn i4 is ook net bij de dealer aangekomen.

#20 · (Edited)
Artikel zegt: "het leeft voort in de Lexus IS, Lexus ES, Lexus RC, Lexus TX"
Niet de 2GR-FE. Toyota's laatste model dat het gebruikt, eindigde in 2023.

#22 ·
De Elise/Exige heeft vier verschillende Toyota-motoren gehad in minstens 8 afstellingen, om nog maar te zwijgen van de 4 variaties van Rover-motoren. Er is genoeg geschiedenis om te geloven dat ze een andere motor kunnen gebruiken als de 2GR niet meer beschikbaar is.

Maar dat veronderstelt dat Toyota nieuwe auto's met die motor moet verkopen om hem te blijven produceren, wat volledig onjuist is. Toyota kan de motor voor altijd blijven maken zolang er vraag naar is. Het is zelfs zeer winstgevend om dat te doen. Lotus koopt ze niet op de secundaire markt of eBay.
Wow, dat besefte ik niet. Weet je wat de verschillende Toyota-motoren waren? Ik wist dat er verschillende afstellingsniveaus waren.

owns 2006 Lotus Elise
#31 ·
Lotus zou echt vooruit moeten denken om klanten te bedienen die voor deze prijs geen viercilinder willen. Het is een moeilijke situatie, aangezien de GTS een vergelijkbare prijs heeft en tegelijkertijd die 4.0 zes-in-lijn levert met een keuze uit twee transmissies, die beide uitstekend zijn. Ik heb een zeer mooie GTS geconfigureerd voor $108K. Een viercilinder Emira kost $100K. Je moet de Emira echt willen. Hetzelfde zou gezegd kunnen worden bij het vergelijken van de C8. Zoals altijd bij Lotus moet het een kwestie van het hart zijn, want het hoofd zal aanzienlijke overtuigingskracht nodig hebben om de AMG te rechtvaardigen voor veel, zo niet de meeste kopers.

#33 ·
Lotus zou echt vooruit moeten denken om klanten te bedienen die geen viercilinder willen voor deze prijs. Het is een moeilijke situatie, aangezien de GTS qua prijs vergelijkbaar is en die 4.0 zes met de keuze uit beide transmissies levert, die beide uitstekend zijn. Ik heb een zeer mooie GTS geconfigureerd voor $108K. Een viercilinder Emira kost $100K. Je moet de Emira echt willen. Hetzelfde zou gezegd kunnen worden bij het vergelijken van de C8. Zoals altijd bij Lotus moet het een kwestie van het hart zijn, want het hoofd zal aanzienlijke overtuigingskracht nodig hebben om de AMG te rechtvaardigen voor veel, zo niet de meeste kopers.
Eindigt de productie van de 4.0-motor ook niet of in ieder geval in de candyman?
Niet anders dan mensen zoals ik die eigenlijk de voorkeur geven aan de P400 Range Rover met de briljante 3.0TT v de P525 met de altijd lastige 4.4TT Beemer-motor. We hebben niet meer cilinders nodig om meer vermogen te leveren. Als je het kunt verdragen om naar een GTS te kijken, ga er dan voor. Het zijn voor mij gewoon weer een Porsche................zien ze er niet allemaal hetzelfde uit. Terugkijkend was de originele Cayenne echt afschuwelijk. Jullie weten dat ik om dat soort dingen lach. Tenminste, iedereen houdt tot nu toe van mijn kleine 500e.
Ik ken de beperkingen van de 2GRFe beter dan de meesten hier......genoeg problemen dat ik er niet naar uitkeek om nog eens 5K uit te geven om ze te corrigeren voordat ze de rest van de motor deze keer lieten ontploffen.....PRECATS zijn een groter probleem dan de meeste mensen beseffen.

#36 · (Edited)
Dealer en Lotus USA hebben bevestigd dat 15 februari 2025 de deadline is voor V6 Emira-bestellingen. Zullen de Euro-emissies de V6 de das omdoen? Kon daar geen commentaar op krijgen. Ik heb een V6 6-versnellingsbak besteld in Ember Orange (1 van 50 in Noord-Amerika).
Ik kreeg de keuze uit de drie die mijn dealer al had besteld, maar ik heb al mijn V6 handgeschakelde en mijn i4 is net aangekomen. Wat moet ik met 3 Emira's? 😂

#35 ·
Welnu, dit nieuws doet me mijn beslissing om mijn V6 handgeschakelde GT te koop aan te bieden, heroverwegen. Ik hoopte dat Lotus de lat voor de Emira steeds hoger zou leggen met nieuwere versies die lichter en krachtiger waren (ik heb de hoop op een targa van hen opgegeven). Maar met dit nieuws zie ik nooit een rechtvaardiging om over te stappen op een Emira. Nee, ik wil geen viercilinder met paddle shift die lang niet zo sexy klinkt als mijn V6 handgeschakelde auto. Dus als dit de richting is die de Emira opgaat, dan heb ik geen interesse.

Oh, en ik ben dol op mijn analoge GT-meters.

• Like
Reactions: Dylan
#37 ·
Eindigt de productie van de 4.0-motor ook niet, of in ieder geval in de candyman?
Niet anders dan mensen zoals ik die eigenlijk de voorkeur geven aan de P400 Range Rover met de briljante 3.0TT versus de P525 met de altijd lastige 4.4TT Beemer-motor. We hebben niet meer cilinders nodig om meer vermogen te leveren. Als je het kunt verdragen om naar een GTS te kijken, ga er dan voor. Het zijn voor mij gewoon weer een Porsche................zien ze er niet allemaal hetzelfde uit? Terugkijkend was de originele Cayenne echt afschuwelijk. Jullie weten dat ik om dat soort dingen lach. Tenminste, iedereen houdt tot nu toe van mijn kleine 500e.
Ik ken de beperkingen van de 2GRFe beter dan de meesten hier......genoeg problemen dat ik er niet naar uitkeek om nog eens 5.000 dollar uit te geven om ze te corrigeren voordat ze de rest van de motor deze keer lieten ontploffen.....PRECATS zijn een groter probleem dan de meesten zich realiseren.
Ik zal dit afkorten door te zeggen dat Lotus altijd een keuze is geweest.
Eindigt de productie van de 4.0-motor ook niet, of in ieder geval in de candyman?
Niet anders dan mensen zoals ik die eigenlijk de voorkeur geven aan de P400 Range Rover met de briljante 3.0TT versus de P525 met de altijd lastige 4.4TT Beemer-motor. We hebben niet meer cilinders nodig om meer vermogen te leveren. Als je het kunt verdragen om naar een GTS te kijken, ga er dan voor. Het zijn voor mij gewoon weer een Porsche................zien ze er niet allemaal hetzelfde uit? Terugkijkend was de originele Cayenne echt afschuwelijk. Jullie weten dat ik om dat soort dingen lach. Tenminste, iedereen houdt tot nu toe van mijn kleine 500e.
Ik ken de beperkingen van de 2GRFe beter dan de meesten hier......genoeg problemen dat ik er niet naar uitkeek om nog eens 5.000 dollar uit te geven om ze te corrigeren voordat ze de rest van de motor deze keer lieten ontploffen.....PRECATS zijn een groter probleem dan de meesten zich realiseren.
TBH, ik volg Porsche niet zo nauw, maar ik geloof dat het de 911 is die hybride gaat. Misschien worden ze allebei zo belast, ik weet het niet zeker, maar voorlopig kun je de 4.0 kopen voor de prijs die ik heb aangegeven. Dat je de looks van de Emira prefereert (voor de goede orde, ik ook) blijft een subjectief oordeel. Ik moet eraan toevoegen dat ik denk dat de Porsche-tweelingen zeer goed gebeeldhouwd zijn, zo niet helemaal volgens de hoge stylingstandaarden van Lotus. Ik zie echter niet dat de meerderheid van de mensen hun keuze alleen baseert op de buitenkant. Afgezien daarvan heb je in de P-auto's uitstekende transmissies, natuurlijke aanzuiging met zeer hoge toerentallen, een uitgebouwd dealernetwerk en een zeer hoge bouwkwaliteit, plus een frunk. Dat zal zeker overtuigend zijn voor veel mensen. Misschien niet voor jou, maar Doc, jij en ik zijn outliers in de markt. Hoe dan ook, de aangekondigde toekomst van Lotus is ook hybride. Natuurlijk zullen we geen van die auto's jarenlang zien, dus de concurrentie voor Lotus vandaag de dag komt neer op de twee auto's, Porsche of Corvette. Het is gewoon de realiteit. Je koopt de Lotus om uniek te zijn, misschien ook om zijn andere kwaliteiten en om je te onderscheiden van de massa. De massa verslindt natuurlijk de Porches en Chevys en laat Lotus met de kruimels achter. Zoals het altijd is geweest.

#42 ·
Ik zal dit afkorten door te zeggen dat Lotus altijd een keuze is geweest.

TBH, ik volg Porsche niet zo nauwgezet, maar ik geloof dat het de 911 is die hybride gaat worden. Misschien zullen beide zo belast worden, ik weet het niet zeker, maar voorlopig kun je de 4.0 kopen voor de prijs die ik heb aangegeven. Dat je de voorkeur geeft aan het uiterlijk van de Emira (voor de goede orde, ik ook) blijft een subjectief oordeel. Ik moet eraan toevoegen dat ik denk dat de Porsche-tweeling erg goed gebeeldhouwd is, zo niet helemaal volgens de hoge stylingstandaarden van Lotus. Ik zie echter niet dat de meerderheid van de mensen hun keuze alleen baseert op de buitenkant. Afgezien daarvan heb je in de P-auto's uitstekende transmissies, natuurlijke aanzuiging met zeer hoge toerentallen, een uitgebouwd dealernetwerk en een zeer hoge bouwkwaliteit, plus een frunk. Dat zal zeker overtuigend zijn voor veel mensen. Misschien niet voor jou, maar Doc, jij en ik zijn outliers in de markt. Hoe dan ook, de aangekondigde toekomst van Lotus is ook hybride. Natuurlijk zullen we geen van die auto's jarenlang zien, dus de concurrentie voor Lotus komt vandaag neer op de twee auto's, Porsche of Corvette. Het is gewoon de realiteit. Je koopt de Lotus om uniek te zijn, misschien ook vanwege de andere kwaliteiten en om je te onderscheiden van de massa. De massa verslindt natuurlijk de Porsches en Chevys en laat Lotus de kruimels. Zoals altijd.
Terwijl ik in februari 2024 besloot om een Emira te kopen, informeerde ik bij een dealer naar het verkrijgen van een Cayman-toewijzing en kreeg te horen dat ze geen bestellingen meer aannamen omdat de 2025's allemaal geëlektrificeerd zouden worden. Dat is uiteraard uitgesteld, maar het einde van de benzine-Cayman/Boxster is waarschijnlijk dichterbij dan iemand zou willen.

#38 ·
Kew, ik kan gewoon niet voorbij de hele Bazi-zaak en die Duitse arrogantie komen die ik uit de eerste hand heb ervaren. Hun concept van schoonheid is als Wagner... hard.

#39 ·
Heb dit vandaag van mijn dealer gekregen:

"Ik kreeg net van LOTUS te horen dat ze de productie van de V6 beperken. We gaan ervan uit dat de motoren opraken. Daarom IS DIT DE LAATSTE MAAND OM EEN 2025 V6 EMIRA TE BESTELLEN. Ik heb tot 15 februari om mijn bestellingen te plaatsen.

Dit zal voor de meesten van jullie een verrassing zijn, die zich voorbereidden om later dit jaar een bestelling te plaatsen. Welkom bij Lotus.

Er kunnen in de toekomst meer iteraties van de Emira komen, waaronder hybride, voorlopig zullen we volgend jaar alleen de i4 AMG-basisproductie hebben om naar uit te kijken."
Je kunt mogelijk via een dealer een bestelling plaatsen, maar de V6-optie staat niet langer op de website van Lotus Cars.

#53 · (Edited)
Nog een reden om geen Emira te kopen. Je kunt net zo goed een Alpine of een van de Cayman-varianten nemen
Alpine niet beschikbaar in de VS en de Cayman is saai, zelfs met een stick. Mijn 2024 718s staan in mijn kantoor-magazijn, behalve als ik hem om de week een weekendje uitlaat. Zelfs de i4 geeft je veel meer gevoel met de weg en feedback op het stuur dan de Cayman.

#56 ·
Ummm... Ik ben geneigd te denken dat OP ongelijk heeft gezien het laatste nieuws van Lotus. Je kunt de V6 handgeschakelde versnellingsbak nog steeds bestellen, behalve dat de wachttijd langer kan zijn gezien de toewijzing van middelen door Lotus aan de 4-cilinder. Let wel, het heet nog steeds "First Edition" als je wilt dat Lotus het zo noemt... Ik ken geen modellen van merken die deze benaming hebben aangenomen zonder plannen voor upgrades in een volgende editie. Hoewel ik de behoefte en de wens van een eigenaar begrijp om te denken dat hij de laatste en definitieve versie heeft gekocht, dicteren gezond verstand en nomenclatuur anders. Wees bereid om je huidige model te verkopen om de volgende versie te krijgen.

Mijn begrip is dat Lotus een "Final Edition" van de V6 handgeschakelde versnellingsbak zal uitbrengen, met een getunede motor die de toerenbegrenzer in staat stelt om veel hoger te gaan dan de huidige belachelijk dwaze restrictieve 6800 tpm. Het zal uiteraard duurder zijn dan het huidige model, aangezien het de laatste Emira handgeschakelde V6 zal zijn. Gezien de naam "First Edition" die Lotus aan de huidige versie heeft gegeven, had het gezonde verstand je moeten vertellen dat Lotus de V6 handgeschakelde versnellingsbak pas zal sluiten als er een verbeterde "Final Edition" wordt uitgebracht. Ik hoop dat ze eindelijk matzwart als optie voor de buitenkleur zullen hebben.

#57 · (Edited)
Ummm... Ik ben geneigd te denken dat OP ongelijk heeft gezien het laatste nieuws van Lotus. Je kunt nog steeds de V6 handgeschakelde bestellen, behalve dat de wachttijd langer kan zijn gezien de toewijzing van middelen van Lotus aan de 4-cilinder. Denk eraan, het heet nog steeds "First Edition" als je wilt dat Lotus het zo labelt... Ik ken geen modellen van merken die dit label hebben aangenomen zonder plannen voor upgrades in een volgende editie. Hoewel ik de behoefte en het verlangen van een eigenaar begrijp om te denken dat hij de laatste en definitieve versie heeft gekocht, dicteren gezond verstand en nomenclatuur anders. Wees voorbereid om je huidige model te verkopen om de volgende versie te krijgen.

Mijn begrip is dat Lotus een "Final Edition" van de V6 handgeschakelde zal uitbrengen, met een getunede motor die de toerenbegrenzer veel hoger kan laten gaan dan de huidige belachelijk dwaze restrictieve 6800 tpm. Het zal uiteraard duurder zijn dan het huidige model, aangezien het de laatste Emira handgeschakelde V6 zal zijn. Gezien de naam "First Edition" die Lotus aan de huidige versie heeft gegeven, had het gezonde verstand je moeten vertellen dat Lotus de V6 handgeschakelde pas zal sluiten totdat een verbeterde "Final Edition" is uitgebracht. Ik hoop dat ze eindelijk matzwart als optie voor de buitenkleur zullen hebben.
Droom verder. Meerdere bronnen in Japan hebben al bevestigd dat Toyota's laatste levering van de 2GR-FE Q3 2025 zal zijn. We hebben ook meerdere rapporten van mensen die de fabriek hebben bezocht en de rij-academie hebben gevolgd en ze kregen hints dat we de V6 niet voorbij 2026 zullen zien.

#60 · (Edited)
Duitse steriliteit. Functionele uitmuntendheid die charisma mist, een tastbaarheid. BMW's hadden vroeger een goed "gevoel", maar ze zijn ook vreselijk gevoelloos geworden. Combinatie van obesitas en brute kracht. Wordt ziek van het kijken naar GTD als gevolg daarvan. Mijn nieuwe favoriete klasse is LMP2 (940 kg en alles wat je nodig hebt).

• Like
Reactions: Wiz33
#69 ·
Per 8/4/25 toont de US configurator nog steeds de V6. Nog meer bevestigd en betrouwbaar nieuws dat V6 dood is?
Natuurlijk betekent dat niet echt iets nu de Amerikaanse productie stilgelegd is.

owns 2006 Lotus Elise
#68 ·
Lotus werd vergezeld door Jaguar Land Rover.

owns 2006 Lotus Elise