The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!

WELKE TRANSMISSIE KAN UN1 VERVANGEN?

122K views 188 replies 48 participants last post by  ragingfool35  
#1 · (Edited)
Ik wil graag uw mening verzamelen over het vervangen van de UN1 door een duurzamere en modernere transaxle die tot 400 lb-ft aankan.
Ik wil de discussie beginnen door een idee te presenteren om een 6-versnellingsbak van de Cayman S te gebruiken.
Ik ben benieuwd of iemand er al een heeft geĂŻnstalleerd in zijn/haar Esprit?

California Motorsports Porsche 987 987c Boxster Cayman transmissie sectie

http://www.californiamotorsports.net/987 Boxster 5 speed G8701 2005.pdf

178,33 MPH bij 7000 tpm, kabelbediening. Het is moderne technologie; schakel licht en sneller dan de UN-1 en je zou een Porsche Boxster shifter kunnen gebruiken/aanpassen. Getrag classificeert ze conservatief op 380 Nm, wat ongeveer 280 ft-lbs koppel is. Voor gebruik op de weg, niet voor dragraces, zou je weg kunnen komen met 400 ft-lbs.
Ook verkrijgbaar in Audi Avant-versie http://www.advancedautomotion.com/product_info.php?cPath=69_52_143&products_id=29

TRANSMISSIE SPECIFICATIE

· Type: G87/01

· Originele uitrusting voor: Boxster 987 05-08; Cayman 987 07-08

· Beschrijving: H-patroon 5-versnellingsbak met drievoudige conus-synchromesh (alleen 1e/2e) en gesynchroniseerde achteruit

· Limited Slip Differentieel: Niet aangeboden als optionele uitrusting door de fabrikant

· Snelheidsmeter: Geen

· Trans-bediening: Schakelkabels

· Koppeling: Hydraulisch ondersteunde drukkopeling, enkele plaat

· 1e versnelling 3.50

· 2e versnelling 2.118

· 3e versnelling 1.429

· 4e versnelling 1.091

· 5e versnelling 0.838

· Eindoverbrenging 3.556

Attachments

#3 ·
Ik heb een vriend die van plan is een van deze achter een LS-variant te plaatsen. Hij zegt dat het een vrij gebruikelijke swap is voor milde V8's. Ik denk echter dat er een probleem kan zijn met de plaatsing van de startmotor.

#4 · (Edited)
Travis, Automaat in mijn Esprit zou best interessant zijn... Ik zou het niet erg vinden om er een te besturen.

#5 · (Edited)
G50's zijn kogelvrij en ideaal voor toepassingen met een hoog koppel, maar moeten ondersteboven worden gedraaid en gemonteerd omdat ze verkeerd om zijn georiënteerd in de Porkers. GT40's en Ultimas gebruiken ze prima omdat hun chassis betere ruimte/positionering heeft, en ze zweren erbij voor de race-toepassingen. De Esprit is echter een lastigere propositie en ik ken er maar één die het voor elkaar heeft gekregen onder een zeer hoge hoek voor de CV-gewrichten. Het is in het VK gedaan voor een track car, maar de onderdelen zijn verkocht, en ik denk dat een man in de States ze uiteindelijk heeft gekregen.

De andere Getrag-eenheden, zoals die gebruikt in de Boxter/Cayman en latere Boxter S/Cayman S, worden niet zo hoog gewaardeerd, maar zijn veel gemakkelijker te monteren voor de Esprit. Hun Audi-varianten zijn al lange tijd populair bij GT40 replica-bouwers omdat ze veel goedkoper te verkrijgen zijn, en een paar Esprits hebben ook varianten ervan gemonteerd (zoals Andy Hills' Audi 4.2ltr V8-project) en ik ben zelf bezig er een te testen met de getunede LS3. Degene die Advanced Automotion promoot, is de oude 01E FWD-versie, naar verluidt sterker dan de nieuwere zoals de 01X/0A2 vanwege de gietijzeren lagerdrager.

#6 ·
Weet niet zeker of het in de Esprit past, maar zoals anderen al hebben gezegd, weet ik dat de Factory Five GTM-auto er een gebruikt om op een LS-motor te bouten. Dit is wat ze van hun website gebruiken.
Andere componenten/onderdelen

Porsche Transaxle-onderdelen van 1990-1998 2-wielaandrijving 911-modellen

Porsche G50- of G50-varianttransmissie inclusief koppelingsschijf, drukgroep, druklager, binnenste CV-gewrichten en startmotor

#7 ·
Als iemand die 911-transmissie aan de praat zou kunnen krijgen, denk ik niet dat er een Esprit zou zijn die genoeg koppel of pk's zou kunnen leveren om zich zelfs maar zorgen te maken over het gemakkelijk afhandelen van de swap...... qua vermogen.

#8 ·
Ik ben bezig met het inbouwen van een Audi 01E in mijn LS3-aangedreven 914. Ik heb de mijne van Advanced Automotion gehaald. Vanwege het vermogen voor mijn toepassing heb ik een aangepaste 1-2 versnellingsset gebruikt en gekozen voor een volledige WPC-behandeling. Ik heb ook gekozen voor een Wavetrac sperdifferentieel, die ik niet kan wachten om te proberen. Ik denk dat deze versnellingsbak een goede kandidaat zou zijn voor een Esprit. Als hij achter een 4-cilinder motor wordt gebruikt, zou je er waarschijnlijk een kunnen gebruiken zonder enige aanpassingen.

#9 · (Edited)
#10 · (Edited)
Dat ziet er best mooi uit. Slechts $2600! Ik vraag me af of het de Esprit-vloer van de kofferbak en de rr-beugel vrijmaakt.
Die is te lang, want het is de 4WD-versie. Je wilt de FWD die er zo uitziet:
Image

Hij is kort genoeg om in de carrosserielengte te passen met een adapterplaat, maar vereist een aangepaste dwarsbeugel omdat hij hoger is dan de Renault UN1-2x-serie. (Als je hem wilt gebruiken met een Lotus-motor, kan dit een herziene motorhoogte/positie vereisen om de ingangs-/uitgangsassen uit te lijnen, dus nieuwe steunen.)
Voor zover ik weet, was de 01E alleen verkrijgbaar in deze ratio's:
1 - 3,50
2 - 1,89
3 - 1,23
4 - 0,86
5 - 0,67
6 - 0,56 (/0,60)
F - 3,85
of
1 - 3,75
2 - 2,14
3 - 1,51
4 - 1,17
5 - 0,97
6 - 0,82
F - 3,85
Je zou moeten controleren of de vermogens-/koppelkarakteristieken van de motor die je wilt gebruiken goed werken met de langere of kortere set (hoewel AA mogelijk enkele aangepaste ratio's aanbiedt).

#15 · (Edited)
0A3 Trans = B6 S4, is beoordeeld op 450 Nm, maar is moeilijk te verkrijgen. Quattro is te lang voor Esprit. Is de 2 WD-transmissie korter dan C35 of UN1?

#16 ·
Koppelwaarden voor quattro-transmissies (zoals de 0A3) worden vermeld als een gezamenlijk cijfer voor beide uitgangen, en de conversie naar FWD zou dit aanzienlijk verminderen. Ik heb geen afmetingen bij de hand, maar ik geloof dat de FWD-eenheden iets langer zijn dan de C35/UN1 (incl. bell housing).

#17 ·
...maakt niet uit, je moet veel fabriceren - pasvorm van de belhousing, koppelingsonderdelen, halve as, stangenstelsel en nog veel meer. Dus ik begin met deze
TXL 300 - 600 Nm koppel ca. 530 in/lb
...uiteindelijk is het niet kosteneffectief.
Waarom niet sterke interne onderdelen voor UN1 vinden en van daaruit verder gaan?

#18 ·
Ik heb het Renault-blok gebruikt tijdens veel van mijn avonturen met opgewaardeerde Lotus-motoren, en er nooit een kapot gemaakt. Ik heb er nog een paar ergens liggen. Het is eigenlijk een erg sterke bak gezien de oorspronkelijke toepassing. Er is mee geracet en wordt nog steeds gebruikt in veel opgewaardeerde Esprits, evenals GT40-replica's etc.

De motorvermogens zijn echter aanzienlijk toegenomen, maar ik geloof dat de oude re-engineering van de UN1-interne onderdelen door Derek Bell nog steeds beschikbaar is via GTO Engineering.

Als het wordt toegevoegd aan de cryo-temperatuur- en REM-isotrope superafwerkingsprocedures die de laatste tijd meer beschikbaar komen, denk ik dat het gemakkelijk elke opgewaardeerde Lotus Esprit-motor aankan - behalve misschien de meest extreme.

#20 · (Edited)
[/QUOTE]Als het wordt toegevoegd aan de cryo-temperen en REM isotrope superafwerkingsprocedures die de laatste tijd meer beschikbaar komen, denk ik dat het gemakkelijk elke opgewaardeerde Lotus Esprit-motor aankan - behalve misschien de meest extreme.[/QUOTE]

Cryogene behandeling verbetert enorm de belasting en levensduur van metalen onderdelen. Ik zie veel mensen hun motoren reviseren en vraag me af waarom ze de liners, zuigers, kleppen, d.w.z. alle interne onderdelen, niet laten behandelen.

Er is een voorbehoud! Je moet iemand hebben die de behandeling echt goed uitvoert en ERG weinig mensen in de WERELD gebruiken goede cryo-koelers en weten hoe ze daarna heel goed moeten warmtebehandelen!

Shameless Plug:
We behandelen veel interne onderdelen van raceteams: Top fuels drag cars zien zes keer de levensduur van alleen klepveren na cryo-behandeling.
Ik heb een artikel bijgevoegd voor wat interessant leesvoer.

Als je informatie nodig hebt, kan ik helpen:
Bentzion (at) metal-wear (dot) com

Attachments

#21 ·
Trouwens,

Veel bedrijven waar u misschien niet van op de hoogte bent, gebruiken al cryogenie op hun producten. NASA, Weismann-transmissies (bouwde onder andere de McLafren F1-transaxle en andere raceauto-transmissies), Jerico-transmissies, de meeste F1- en LMP-autobouwers. Porsche gebruikte jarenlang cryogeen behandelde remmen op hun endurance racers. Ze gebruiken een vorm van cryogene behandeling op snijgereedschappen om het titanium voor de F35 te snijden. MAG, dat samen met een ander bedrijf beweert dat de levensduur van de gereedschappen 10 keer langer is en 35% sneller snijdt, wat resulteert in enorme kostenbesparingen. De overheid heeft hen er een prijs voor gegeven!

Sorry voor de tirade. De meeste mensen verzetten zich als we het over cryogene behandeling hebben. Het is de meest geavanceerde stap die in vele jaren is bereikt in materiaalbehandeling. Het probleem voor de consument is dat fabrikanten erg kortzichtig zijn en een verlies aan inkomsten zien als ze duurzaamheid bieden aan vervangende onderdelen... In de racerij en het leger wordt het absoluut noodzakelijk geacht om kosten te besparen en een voorsprong te behalen wanneer ze maar kunnen.

#22 ·
Ik heb vele manen geleden het cryogene behandelingsproces gelezen en zoveel voor- en nadelen gelezen. Ik stuurde een billetcompressor, turbine wielen en turbinehuis van een turbo's naar een bedrijf in Alabama dat dit proces uitvoert. Om de turbo een hitte te laten overleven die wel 1500 graden kan bereiken, moet je een turbinehuis vinden dat overvloedige eigenschappen van nikkel heeft. Het is niet kosteneffectief om zoveel uit te geven, terwijl de inferieure producten "made in china" turbo's de markt overspoelen. Er zijn niet al te veel cryogene bedrijven en ik ben er zeker van dat de kosten van dit proces enorm zijn. Dus de beschikbaarheid en de kosten van dit proces voor gewone liefhebbers zijn onbereikbaar...voorlopig!

Voorlopig, totdat de overheid de nep-fraude "made in china" reguleert/beperkt, zal ik geen cent uitgeven.
Op een dag zou ik graag "made in the USA" terug in de schappen willen zien.

#27 ·
Ik heb het cryogene behandelingsproces vele manen geleden gelezen en zoveel voor- en nadelen gelezen. Ik stuurde een billet compressor, turbine wielen en turbinehuis van een turbocharger naar een bedrijf in Alabama dat dit proces uitvoert. Om de turbo een hitte te laten overleven die wel 1500 graden kan bereiken, moet je een turbinehuis vinden dat overvloedige eigenschappen van nikkel heeft. Het is niet kosteneffectief om zoveel uit te geven, terwijl de inferieure producten "made in china" turbochargers de markt overspoelen. Er zijn niet al te veel cryogene bedrijven en ik ben er zeker van dat de kosten van dit proces enorm zijn. Dus de beschikbaarheid en de kosten van dit proces voor gewone liefhebbers zijn onbereikbaar...voorlopig!

Voorlopig, totdat de overheid de nep-fraude "made in china" reguleert/beperkt, zal ik geen cent uitgeven.
Op een dag zou ik graag "made in the USA" weer in de schappen zien.
Ik heb nog geen nadeel gezien!!! Trouwens, hoeveel denk je dat het kost om een turbo te laten doen? Ik doe complete motoren voor $1800! Een turbo zou maar $150-200 kosten! Als je een Borg Warner of Garrett lader koopt, garandeer ik dat je bij normaal gebruik (niet misbruikend en correct ingesteld) minstens 3 keer de levensduur krijgt. Ik wil je een deal aanbieden, stuur ons een onderdeel dat je wilt laten behandelen en ik doe de eerste op onze kosten! We hebben fabrieken in Morresville NC, Park City Il, Palo Alto Ca en Camarillo Ca. De meeste cryo-behandelaars zijn oplichters die geen enkele kennis hebben van hoe het allemaal werkt en het heeft de cryo-industrie volledig geruĂŻneerd. Onze oprichters zijn metallurgen en wetenschappers die de r&d in eigen huis doen. Mijn e-mail staat in een eerdere post, je bent altijd welkom.

#28 · (Edited)
Hier is een kogelvrije transas met meer dan 500+ ft lbs koppel met groot potentieel, maar vrij duur.

Huidige toepassing:
EMCO ontwierp de GA46 Transas specifiek voor de Daytona Prototype-classificatie en voor deelname aan 24-uurs endurance races. De GA46 bewees zijn betrouwbaarheid voor het eerst door een 28-uurs test in Daytona op 6-7 november 2002 foutloos te voltooien. Vervolgens heeft de GA46 met succes deelgenomen aan alle races van de Grand-Am Rolex Sportscar Series van 2003, inclusief de Rolex 24 Hours of Daytona, waar het Multimatic hielp de overwinning in de Daytona Prototype-klasse te behalen.
Op 1 november 2003 zat de GA46 in 9 van de 10 auto's (3 van de 4 fabrikanten) die deelnamen aan de laatste race van de Rolex Series, waaronder de Team Champion Bell Motorsports No. 54 Chevrolet Doran JE4 met zijn Driver Champion Terry Borcheller.
1 februari 2004: De overall race winnaar van de Rolex 24 Hours of Daytona, Bell Motorsports No. 54 Pontiac Doran JE4, schakelde de GA46 naar de overwinning en legde meer dan 1800 race mijlen en meer dan 12.500 schakelingen af! Alle elf Daytona Prototype GA46-klanten die deelnamen aan deze slopende race, combineerden meer dan 13.000 probleemloze mijlen in de loop van de race.
Meer informatie
GA46 - EMCO Gears, Inc.

Attachments

#30 · (Edited)
Heeft iemand anders dan Mike Rodrigues, behalve zijn gedurfde en baanbrekende installatie, een ZF5-DS-25-transmissie in een Esprit geĂŻnstalleerd?

Blijkbaar is er een breed scala aan versnellingsverhoudingen beschikbaar van dit bedrijf: RBT Transmissions – Heritage and Performance
ZF vereist een nieuwe belhuizing, die in prototype is gemaakt en verkrijgbaar is bij NZ foundry (contacteer Mike R).
Een groepsaankoop kan worden geregeld als 10 kopers zich willen verbinden tot aankoop.

http://www.thecarnut.com/Manuals/Bora_Transaxle.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ZF_transmissions

http://file.seekpart.com/keywordpdf/2010/12/17/2010121716259640.pdf

http://www.spacecitypanteras.com/Technical/ZF Transaxle Requirements.pdf

Maserati Bora had 3,77:1 ring- en pignons in plaats van de 4,22:1 die een Pantera gebruikt!
ZF-transmissie werd tot in de jaren 90 in Panteras gebruikt!