The Lotus Cars Community banner
  • Hi there! Why not register as a user to enjoy all of the benefits of the site? You may register here. When you register, please pick a username that is non-commercial. If you use a name that appears on any search engine commercially, you must pick another name, whether it applies to you or not. Commercial usernames are for supporting vendor use only. If you want to become a supporting vendor and grow your business, please follow this link. Thanks!

NIEUW ONTWERP CWP voor Esprit Citroën Versnellingsbak

1 reading
95K views 312 replies 28 participants last post by  Lotsoftrouble  
#1 · (Edited)
Bijzondere toepassing van Citroën transaxle in Lotus Esprit

Ongeveer 6.074 Esprits werden gemaakt met Citroen DS/SM transaxle en inboard schijfremmen. Lotus 910 motor kan gemakkelijk worden aangepast om meer vermogen te leveren, maar de transmissie is de zwakke schakel. Citroen SM/DS versnellingsbak werd gebruikt op alle Lotus Esprit modellen van 1975 tot 1988 MY.
Image

Citroën 5 versnellingsbak werd ontworpen in de late jaren 60 voor normaal aanzuigende bestelwagens met motoren die maximaal 170 ft lbs koppel produceerden. Op Esprits kwamen deze versnellingsbakken in 2 versies, vroeg op S1, S2, en beginnend met S3 Esprit begin 1984, C35 versie.
Het is belangrijk om vroege Esprit-eenheden (S1 & S2) te onderscheiden van de latere auto's: De versnellingspook op de versnellingsbak (voor/achter hendel in tegenstelling tot de zij/zij kruispoort kabelactuator) bevindt zich aan de linkerkant op de vroege auto's. De S3 en Turbo auto's hadden een nieuwe Lotus specifieke versnellingsbak bovenklep met de hendel verplaatst naar de rechterkant. Dit verplaatste de schakelstang naar de motorinlaatzijde en weg van de hete uitlaat. Hitte van het uitlaatsysteem van de vroege auto's zou de plastic bussen in de mechanische schakelstang in korte tijd koken. Het resultaat zou een zeer slordige verbinding zijn na slechts beperkte blootstelling aan de hitte.

Citroën transaxle kan Maserati Merak SS 217 pk en veel meer zonder problemen aan. Ondanks dezelfde mid-ship motor lay-out, draait de transmissie intern in de juiste richting, omdat het kroonwiel naar de andere kant werd gekanteld (van DS/SM configuratie).
Image

Esprit CW

Image

Maserati CW positie

Al 31 jaar racet Dave Burnham met zijn Ice Racer Car met een getunede 320 pk Maserati motor, Citroen versnellingsbak, dubbele schijf Tilton koppeling en aluminium vliegwiel.
Image

Esprit motor draait in de TEGENGESTELDE richting dan Maserati. Citroën transaxle was nooit ontworpen om in de "verkeerde" richting te draaien in combinatie met Turbo 910 motor.
Aanvankelijk gebruikte Lotus deze bak in N/A 160 pk 907/ 912 aangedreven Esprits, en dat was een goede match. Maar later, toen de 910 motor het vermogen opvoerde, nam het de Citroen bak voorbij zijn capaciteit, terwijl hij "achteruit" draaide naar zijn ontwerpintentie.

Het gezond verstand vereiste een sterker kroonwiel & rondsel (CWP) voor deze Britse super-auto, maar op dat moment waren er geen high performance opties op de markt en Lotus wilde geen geld uitgeven.
Als je het koppelen bij het stoplicht vermijdt en niet door de versnellingen slaat, dan is de Citroen transaxle perfect opgewassen tegen de standaard 910 motor. Niet veel plezier en iedereen zou denken dat je oma achter het stuur zit, LOL.

En nogmaals, op Citroen DS/SM auto's en bestelwagens staat de versnellingsbak voor de motor, waardoor het CWP-ontwerp correct is voor het vooruit rijden van de auto.
Esprit is uitgerust met dezelfde bak als DS/SM, maar 180 graden omgedraaid en achter de mid-riff motor geplaatst die in de tegenovergestelde richting draait, waardoor de internals "achteruit" draaien (tegengesteld aan de ontwerpintentie)!
Het rondsel probeert altijd te "ontsnappen", d.w.z. de helling (kustzijde) van de kroonwieltanden te beklimmen, waardoor overmatige belastingen op het rondselager worden uitgeoefend, wat vaak resulteert in scheuren in de behuizing!
Image

.
Ter informatie: Er is een zeer goede, Amerikaanse bron voor een deel van de versnellingsbakonderdelen: SM World, in de vallei aan de noordkant van Los Angeles. De winkel is eigendom van Jerry & Sylvia Hathaway, die uiterst competent en behulpzaam zijn. SM World is mogelijk de beste reparatie- en restauratiefaciliteit voor Citroen SM, zoals erkend door de Citroen-fabriek:
Citroen SM World

TRANSMISSIE CITROEN SM, C35 REBUILD:
Lotus Turbo deed een soort "Zen Guide to Lotus Gearbox Rebuilds" die hier ergens staat en zou kunnen helpen...

Kroonwiel en rondsel zijn gemaakt van speciaal gehard gelegeerd staal en zijn een bijpassend paar met nummers.
Ze komen af fabriek in de volgende verhoudingen.
Standaard 8/35 (4.375:1), personenauto's
Speciaal 7/34 (4.857:1), bestelwagens en vrachtwagens

BUREL PROVENCE AUTOS ANCIENNES / DS23.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De zwakke punten van C35 zijn:
Kroonwieldrager lagers van inferieure kwaliteit, ingaande as borgring, zwak kroonwiel dat "achteruit" draait, zwakke behuizing bij het rondselager.

Zoals ik al zei, was de Citroen C35 versnellingsbak ontworpen om te draaien in voorwielaandrijving Citroen DS/SM met motor aan de voorkant (achter de bak). Voor de Lotus configuratie werd de hele versnellingsbak "omgedraaid" en achter de mid-ship motor geplaatst, dus de CWP en alle internals draaien "achteruit"!
Niet de beste situatie!

Idealiter moet het rondsel het kroonwiel aan de aandrijfzijde van de tanden draaien. Als het CW echter aan de kustzijde wordt aangedreven, kan de sterkte van de tandwielset met wel ~30% worden verminderd.
Daarom is de CWP op Esprit zwak in voorwaartse aandrijving en is de sterkte veel beter in uitloop!

Een vergelijkbaar probleem is ontdekt in het voordifferentieel van Land Rover, dat zeer elegant is opgelost. http://www.kamdiffs.com/products-2/diff-ratio/
Zoals vermeld in 2015 op de KAM-website, draait in de OEM vooras van Land Rover de tandwielset "achteruit", wordt aangedreven aan de kustzijde van de tanden in plaats van de aangedreven zijde en is als zodanig inherent zwakker. Een reverse cut tandwielset was vereist om dit probleem te verhelpen!
Een vergelijkbare oplossing zou Esprit-eigenaren ten goede komen. Zie de bijgevoegde foto van de oude KAM-website hieronder.
Een opgewaardeerde CWP met herziene verhouding en correcte rotatie zou 90% van de C35-problemen oplossen. Cryogene behandeling en REMS ISF Superfinsh zouden extra sterkte bieden.
Ik besloot om dit (jarenlang over het hoofd geziene!) Esprit CWP-probleem diepgaand te onderzoeken.

Ter informatie:
In spiraalvormige kegeltandwielen is elke offset van het rondsel van de middellijn van het kroonwiel hypoid, en hoe verder van de as, hoe groter het hypoid-effect.
De Citroen en Renault UN-1 rondsel zitten op de middellijnas van hun kroonwiel, dus ze zijn technisch gezien spiraalvormige kegeltandwielen, geen hypoid.

Ter informatie:

Hier is wat Tim Engel schreef over de Citroen bak:
910 motor heeft veel onbenut vermogenspotentieel, en je kunt gemakkelijk een monster creëren dat niet goed met anderen speelt... d.w.z. de 910 zal de Citroen bak verslaan.

Bij normaal gebruik krijgen de 1-2 synchro's een pak slaag omdat ze over het algemeen vaker en harder worden gebruikt. 5e synchro's slijten omdat er een grote stap is tussen 4e & 5e, en de synchro moet veel werk verzetten bij elke schakeling (druk uitoefenen, niet haasten). Vervang synchro's wanneer je daar bent, alleen om ze fris te houden, maar er is geen optioneel Porsche-stijl synchro-systeem beschikbaar. Het is typerend voor de manier waarop Franse transmissies schakelen... "Ze doen dat allemaal, meneer".

Als je sneller wilt schakelen, installeer dan een Porsche transaxle en vertel ons allemaal hoe je het hebt gedaan. Er is geen "standaard" swap waar we je over kunnen vertellen. De baulk-ring stijl synchro schakelt in zijn eigen tempo en houdt er niet van om snel te worden geschakeld. Oefen druk uit en wacht tot het gebeurt. Als je het forceert, zul je jezelf alleen maar frustreren en/of kostbaar metaal vermalen. Er zijn vaak berichtthreads op deze lijst die zoiets zeggen als... Graunch, graunch, graunch...
"Waarom maalt mijn transaxle als ik van versnelling wissel?" Meestal komt in verdere gesprekken naar voren dat de eigenaar SNELLER wil schakelen. Nou, misschien zijn de synchro's eigenlijk oud en versleten. Maar vaker wel dan niet komt het doordat iemand boy-racer speelt en probeert baulk-ring synchro's snel te schakelen, die van nature niet van snel houden... en zonder enig idee te hebben hoe je de toerentallen moet matchen. Doe het rustiger aan en schakel zoals de Citroen (Renault) hoort te worden geschakeld, of leer hoe je moet rijden. Maar beschuldig of gesel de versnellingsbak niet.

Trouwens, van de twee Esprit transaxles reageert de Citroen beter op toerenafstemming dan de UN1... of Europa. Ik kan van de 1e tot en met de 4e versnelling zonder de koppeling op- en terugschakelen, maar de 5e is wat uitdagender. De Europa's die ik heb gehad, zouden dat nooit toelaten, en de Esprit Renault UN1 houdt er ook niet van. Ik raad niet aan om zonder de koppeling te schakelen, maar suggereer alleen dat de synchro's van de Citroen een beetje hulp waarderen van een bestuurder die weet hoe hij de toerentallen moet matchen, en het zou goed zijn als je dat zou leren... in tegenstelling tot het "repareren" van de versnellingsbak.
Harry Martens en JAE bieden (doen... deden...??) een Quaife limited slip differentieel aan voor de Citroen. De bewering is dat het de oplossing is voor het omgaan met meer vermogen.
Natuurlijk zal de limited slip helpen om het extra vermogen op de weg te brengen. Maar ik verdwaal in de beweringen die ik hoorde over het beschermen van andere interne onderdelen, zoals de CWP. Daar verdwaal ik. Als het vermogen naar één wiel gaat en het ene wiel de tractie verliest en gaat spinnen, dan is dat je veiligheidsklep. Verlies van tractie op één wiel gebeurt bij een koppel dat de CWP aankan, en het toevoegen van meer vermogen daarna laat de band gewoon sneller draaien zonder meer vermogen op de weg te brengen.

Als je een limited slip differentieel installeert, gaat het vermogen vrijwel gelijkmatig naar beide achterwielen. Beide achterbanden delen de belasting en het kost veel meer koppel om twee banden los te maken en te laten draaien in plaats van één.
Dat belast de CWP meer, niet minder. Ik geloof dat het uitgangspunt van de beweringen is dat als het ene aandrijfwiel een gladde plek op de weg raakt en gaat spinnen, dan goede grip krijgt op een schone plek (zanderig tot schoon, of nat tot droog), dan alle draaiende energie in de CWP slaat wanneer de banden eindelijk bijten.
Die schokenergie doodt de CWP, en de limited slip voorkomt (nou ja, minimaliseert) de mogelijkheid om de banden wild te laten spinnen met standaard vermogen. Het toevoegen van veel pk's kan dan echter beide achterbanden zo goed als naar believen samen laten draaien. Dan, wanneer beide banden wel bijten, zal er nog meer heftige traagheid in de CWP slaan. De standaard CWP werd niet sterker toen het limited slip differentieel werd geïnstalleerd, het kan maar zoveel koppel en schok verdragen, en schokbelastingen zullen tanden afstrippen. Dat brengt ons terug naar het zich herhalende thema van dit alles... de Citroen transaxle was oorspronkelijk nooit ontworpen om om te gaan met het vermogenspotentieel van de 910, er zijn geen aftermarket hotrod onderdelen voor beschikbaar, en je moet daarmee omgaan. Of upgrade naar een SE.
Met vriendelijke groeten,
Tim Engel

Attachments

#4 · (Edited)
Heeft er ooit iemand de herwerkte CWP-optie voor een groepsaankoop geprijsd?
Ja, ik heb in maart 2015 een RFQ gedaan.

Sindsdien heb ik geprobeerd OEM-mensen te "overtuigen" om mij een kopie van de CWP-blauwdruk te bezorgen. Oude blauwdruk zou in dit geval nutteloos zijn, maar het had kunnen worden gebruikt om enkele algemene afmetingen te traceren.

Maar tevergeefs. Ik denk dat ze het waarschijnlijk decennia geleden hebben weggegooid.

Lang verhaal kort:

Inclusief de kosten van reverse engineering, gereedschap voor de frezen, lappers, tester/proto en productie-opstelling, zouden de kosten $1.800 per set bedragen, exclusief belastingen, verzendkosten en verzekering. Niet duur, vergeleken met de prijzen die de "usual suspects" vragen voor dezelfde "zwakke" onderdelen.

Wat zeg je?

#5 · (Edited)
ESPRIT VERSNELLINGSVERHOUDINGEN

Standaard OE Citroen C35 CWP-verhouding van 8/35 (4,375:1) x versnellingsverhouding worden in zwart weergegeven.
Rood toont een gunstige 1e/2e versnellingsstap van de UN1 Holloway upgrade kit.

Een opgewaardeerde CWP zou een ruime kans bieden voor alle G-car+88 US ET motorupgrades!
Het zou bereikt kunnen worden door het aantal tanden van het paar te verminderen, waardoor hun flankdikte toeneemt.

#6 ·
Hier zijn een paar foto's van het bovengenoemde gereedschap (in actie) dat ik heb gemaakt voor het verwijderen / installeren van het snelheidsmeter tandwiel:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

De vlakken op het snelheidsmeter tandwiel zitten aan de achterkant en zijn erg smal. Het gereedschap maakt de toegang gemakkelijk en in de beperkte ruimte en met de bek-sluitbeugel gemonteerd, voorkomt het dat de bekken van het gereedschap spreiden bij het aanbrengen van losdraai- of aandraaimoment, waardoor de kans op het afronden van de vlakken op het tandwiel wordt geëlimineerd.

Toen ik de bak op mijn S1 reviseerde, haalde ik verschillende onderdelen van SM World. En een gebruikte Citroen CWP van Harry Martens. Beide bronnen waren uiterst behulpzaam. De gebruikte CWP was, door zijn eerdere omgekeerde rotatie in een Citroen, gloednieuw voor mijn doeleinden. En aangezien ik de koppeling niet laat vallen vanaf stilstand, is de Citroen-bak volledig probleemloos gebleken in mijn hotrodded S1, en evenzo in beide van mijn '84 Turbos.

Hier is nog een mooi gereedschap dat ik heb gemaakt en dat nuttig is gebleken. Een mooi klein vliegwielvergrendelingsgereedschap:
Image

Image

Het verwijderen van de startmotor biedt duidelijke toegang tot het vliegwiel en de vergrendeling valt er direct in. Makkelijk zat.

#7 ·
Ik herinnerde me net iets over de Citroen-versnellingsbak dat belangrijk is om vroege Esprit-eenheden (S1 & S2) te onderscheiden van de latere auto's: De versnellingspook op de versnellingsbak (voor/achter hendel in tegenstelling tot de zij/zij kabelbediening) zit aan de linkerkant op de vroege auto's. De S3- en Turbo-auto's hadden een nieuwe, Lotus-specifieke versnellingsbakdeksel met de hendel verplaatst naar de rechterkant. Hierdoor werd de schakelstang naar de inlaatzijde van de motor verplaatst en weg van de uitlaat. Hitte van het uitlaatsysteem van de vroege auto's zou de plastic bussen in de mechanische schakelstang in korte tijd doen smelten. Het resultaat zou een zeer slordige verbinding zijn na slechts beperkte blootstelling aan de hitte.

#8 ·
Mooi gereedschap Ron! Bedankt voor het delen van je ingenieuze ideeën. "Noodzaak is de moeder van alle uitvindingen". 2 jaar geleden miste ik dit gereedschap op eBay. Iemand heeft ze voor een prikkie gekregen. Waar zijn ze voor?

Attachments

#9 · (Edited)
Ik heb een revisieset die alle spullen bevat die je nodig hebt om een Citroen versnellingsbak te demonteren en te reviseren. Het bevat klemmen voor de lagerzadels, een CWP-hoogtegereedschap, een dop voor het verwijderen van het snelheidsmeter aandrijftandwiel, plus diverse aangepaste gereedschappen om de klus te vereenvoudigen. Het bevat ook een selectie van afstandhouders, shims, borgringen en andere serviceonderdelen (geen lagers of tandwielen) die je kunt gebruiken bij het reviseren van je bak - vervang ze gewoon door de goede onderdelen uit je bak die je niet gaat gebruiken. Ik garandeer niet dat elke afstandhouder of shim die je nodig hebt in de kit zit - je zult waarschijnlijk een aantal van je eigen moeten bestellen, maar als je ze kunt gebruiken - geweldig! Het is minstens een dozijn keer door het land gestuurd en is op aanvraag beschikbaar. Je betaalt alleen de verzendkosten heen en terug.

Attachments

• Like
Reactions: dsvitesse1
#10 ·
WOW, goed om te weten!

Bedankt Mike.

Ik vraag me af of je een paar andere trucs met ons zou kunnen delen over het verzorgen/reconstrueren van de C35-transmissie?

Ik ben hieraan begonnen omdat een draad gewijd aan Citroen-transmissies zeker de eerdere Esprit-eigenaren ten goede zou komen. Er was zo'n draad op (nu ter ziele gegane) Lotus Buzz, maar niet meer.:crying:

PS. DANK U RON voor de geweldige foto's!

#12 ·
Wat de verzorging betreft, overhaast je shifts niet. Dat is waarschijnlijk het belangrijkste om te onthouden. De versnellingsbak draait aan de bovenkant van zijn specificaties in een Esprit, en hem met powershifts belasten is de snelle weg naar problemen. Ze gaan een hele tijd mee als je die extra halve seconde tussen de versnellingen neemt.

Revisie is een tijdrovend, futselig proces dat meerdere demontage/montagecycli van subcomponenten vereist - zoals het instellen van de voorspanning op het differentieel en vervolgens het afstellen van de speling van de kroonwiel nadat de rondselhoogte is ingesteld. Zelfs met goede meetinstrumenten en een spreadsheet ben je minimaal 3 cycli nodig om alles in te stellen. De juiste tools helpen enorm, maar verwacht een extra bestelling te plaatsen voor een afwijkende shim of spacer, of naar je lokale machinefabriek te gaan om een dikkere te laten slijpen tot wat je nodig hebt. Het is ook logisch om lagers te vervangen terwijl je er toch mee bezig bent, vooral als je CWP-schade vermoedt of vindt.

Er zijn een paar eigenaardigheden. De behuizing van de versnellingsbak is bijvoorbeeld ook de helft van de lagerschaal voor de differentieellagers. Dit betekent dat de behuizing van de versnellingsbak als een eenheid met de rest van de versnellingsbak is bewerkt. Je kunt de behuizingen dus niet zomaar verwisselen, omdat de lagerschalen hoogstwaarschijnlijk niet rond zullen zijn. Het is ook onmogelijk om te bepalen of je een kapot rondsel hebt met de as in de bak. De tanden zijn zo gerangschikt dat je het werkoppervlak niet eens met een spiegel kunt zien. Als je voor de vervanging van de CWP staat, is het zeer de moeite waard om de tijd te besteden aan het instellen van de juiste rondselhoogte en de speling van de kroonwiel - het correct instellen hiervan heeft een directe correlatie met toekomstige uitval.

Op een dag wil ik een serie video's maken waarin ik uitleg hoe je met het ding moet werken, maar het lijkt erop dat ik nooit de gelegenheid heb om een "ontspannen" revisie uit te voeren - ik wil hem altijd snel weer in de auto hebben. Op een dag...

#13 ·
$1.800 is een beetje veel voor mijn budget voor een potentiële behoefte, maar als de prijs daalt met een groepsaankoop, ben ik erbij, aangezien de echte kostenvergelijking met een transaxle-wissel naar een Renault of een beter alternatief is. Natuurlijk, als/wanneer het kapot gaat (zonder de behuizing te verwijderen), kan 1.800 er goedkoop uitzien na aftrek van de kosten van een andere gebruikte achterwaartse Citroen CWP.

Toen ik mijn LSD installeerde, kon ik sporen van een eerdere storing zien, dus het heeft mijn aandacht!

Attachments

#16 ·
Toen ik mijn LSD plaatste, kon ik sporen van een eerdere fout zien, dus het trekt mijn aandacht!
De cirkelvormige 'poolse' markeringen aan de rechterkant van je foto zijn het gevolg van een defect aan het kroonwielager.

@mike.griese heeft gelijk, de voorspanning en backlash aanpassingen zijn ECHT kieskeurig. Ik heb mijn uitgaande ashuizen meer dan 15 keer in en uit gehad (waarschijnlijk omdat dat mijn eerste keer was) om de voorspanning correct te krijgen. :wallbang: En dat was met Mike's handige gereedschapsset.

#14 ·
#19 ·
Na dit alles gelezen te hebben, wil ik een elektrische/batterijversie van de esprit bouwen.
Zodat het maximale koppel wordt toegepast bij nul RPM? :rolleyes:Replacing the input shaft circlip with the more robust one (at ~45K miles), and at the same time replacing the differential carrier bearings (again, with the more durable SKF or Timken bearings made today) goes a long way to prevent the common Citroen transmission issues. Deze reparaties zijn niet ingewikkelder dan het vervangen van een koppeling.De proefondervindelijke voorspanningaanpassingen die vaak nodig waren om te worden uitgevoerd op de starre achterassen van oudere auto's met achterwielaandrijving, dus het is niet redelijk om te klagen. Zo werd het 'vroeger' gedaan.

#21 ·
Overstappen op een Renault-versnellingsbak is in geen geval een goedkopere oplossing. Denk eraan dat de Citroën-auto's inboard achterremmen hebben. Als je van versnellingsbak verandert, moet je ofwel de Renault-versnellingsbaksteunen opnieuw ontwerpen om de achterremmen te accepteren, ofwel de achterwielophanging veranderen naar outboard remmen. Outboard remmen betekenen nieuwe aandrijfassen, nieuwe bovenste en onderste draagarmen, evenals nieuwe achternaven, remklauwen, rotoren en leidingen. En vergeet de achterwielen niet. De offset voor de achterwielen zal anders zijn met remmen die daar zijn gepropt.

De shifter moet worden veranderd, aangezien de Renault shifter een systeem met twee kabels is met een translator of een directe shift, afhankelijk van het type achterhuis dat je Renault-versnellingsbak heeft, en de Citroën is een kabel- en assysteem.

Ten slotte wordt de uitlaatdemperbeugel op de Citroën-auto's samen met een hitteschild op de achterbehuizing geschroefd. Renault-auto's hebben een uitlaathanger die de schakelkabels ondersteunt en ook wordt gebruikt om de uitlaatdemper op te hangen. Deze uitlaatdemperbeugel wordt op de transmissiesteunen gemonteerd, wat een inboard remoplossing des te moeilijker maakt.

Die $1.800 ziet er nu vrij goedkoop uit...

#24 ·
Nou, alsjeblieft meneer Dangerous, verspreid geen sprookjes!!

Ik vraag om een ​​heel, heel mooie gebruikte cwp-set, die voor de Esprit als nieuw is, vanwege verschillende rotatie, 1200 euro. Tegenwoordig 1350 USD!!

Ik heb een ​​aantal gloednieuwe originele CWP-sets. Ik vraag 1800 euro.

Ik had 3 jaar geleden een offerte van Tandler. Duitse fabrikant van tandwielen voor Ferrari, Maserati, Porsche etc. 1500 euro voor één set, minimale bestelling 50 sets.

Ga ervoor, meneer Dangerous.

Ik kan de Esprit-gemeenschap nog vele jaren van onderdelen of complete revisies voorzien.

Proost,
Harry

#26 · (Edited)
Beste Harry,

Niemand kan het feit veranderen dat oude Citroen OEM-profieltanden, indien "achterwaarts" gebruikt, inherent zwakker zijn, wat je in het verleden herhaaldelijk hebt ontkend!
Het maakt niet uit of de kroon- en pignonwielen oud of "vers" van de snijder zijn. De geometrie is nog steeds verkeerd voor de toepassing omdat de flankhoek van de tand verkeerd is en overbelastingsbreuken bevordert.

Ik hoop dat je het ermee eens bent dat dikkere tanden sterker zijn. Daarom heeft mijn opnieuw ontworpen kroon slechts 31 tanden en het pignon 7, wat het mogelijk maakt om tanden van 2,5-3 mm dikker te snijden.
OOK heeft mijn profiel een gunstigere werklijn en tanddrukhoek, waardoor de tanden efficiënter in elkaar grijpen.
Image

De drukhoek bestaat tussen het tandprofiel en een radiale lijn naar het steekpunt. Bij evolventetanden wordt deze gedefinieerd als de hoek die wordt gevormd door de radiale lijn en de lijn die raakt aan het profiel op het steekpunt. Dit verplaatst het contactpad dichter bij de wortel waar de tand veel dikker is en veel hogere belastingen kan dragen.
Image

Conclusie:
Waarom geld verspillen aan het maken van duplicaten van de originele inferieure CWP? Ze zullen nog steeds niet "goed" zijn (nog steeds aangedreven aan de verkeerde kant van de tanden). Bovendien draagt het gebruik van de kustzijde om CW aan te drijven bij aan vermoeidheidsfalen.
Het gezonde verstand dicteert dat nieuwe onderdelen moeten worden ontworpen met als doel bestand te zijn tegen een hoog koppel, interne impact EN een reverse-cut moeten hebben om een correcte tandwielingrijping in de Esprit-toepassing mogelijk te maken.

Het is duidelijk dat dikkere tanden sterker zijn
Dus..., duidelijk, we kunnen deze twee niet vergelijken, het is als appels met peren.

PS.
Extra sterkte kan worden bereikt door diepe cryogene behandeling.

~~~~~~~~~~
Cryogene behandeling kan de sterkte en duurzaamheid van de versnellingsbak (of een ander onderdeel) effectief verhogen. Eigenlijk kan elk onderdeel worden behandeld, nokkenassen, diff-dragers, koppen, zuigers, drijfstangen, enz.
Cryo-servicebedrijven komen steeds vaker voor en worden elke dag goedkoper. In de VS kan men bijvoorbeeld een krukas laten behandelen voor minder dan $ 150!
Cryogene behandeling, ook bekend als cryogeen temperen of invriezen, maakt gebruik van ultra-koude temperaturen (-301 tot -317F) om de microstructuur van metalen en andere materialen te wijzigen.
Cryogene behandeling bevordert extra kristallijne transformaties in metalen. Diep cryogeen invriezen verbetert uiteindelijk de prestaties van de metalen onderdelen. De verbetering van de duurzaamheid is ongeveer 100 procent (dat is het dubbele!!!). De typische toename van de sterkte is 30 tot 50 procent. Zoals je je kunt voorstellen, kunnen deze resultaten de uitgaven voor kapotte onderdelen drastisch verminderen.
Home - The Lotus Forums
.

Attachments

#28 ·
Harry's punt over het maken van onderdelen voor de grotere markt is geldig. Het gebruik van deze versnellingsbak door Lotus is klein in vergelijking met de andere toepassingen. Ik ben niet op de hoogte van andere toepassingen die hem gebruiken zoals de Esprit, maar als die er zijn, dragen ze waarschijnlijk niet veel bij aan het totale aantal. Tel daarbij op het aantal overgebleven Esprits op Citroën-basis, het aantal kilometers dat ze rijden, en ik vermoed dat de potentiële markt van jaar tot jaar vrij klein is.

Het opnieuw ontwerpen van onderdelen is tegenwoordig niet meer zo'n klus als vroeger - alles wat je echt nodig hebt, is een goed digitaal model van de onderdelen en laat computers de conversies doen om de draairichting van alle betrokken oppervlakken te verwisselen en stuur het naar de NC-freesmachine. Toch moeten die onderdelen getest worden, en die kosten moeten worden afgeschreven over het aantal sets dat je wilt verkopen, naast de kosten van de grondstoffen, de bewerking en eventuele behandelingen die je wilt uitvoeren nadat ze de freesmachine verlaten hebben. Vergeet de opportunity cost van het vastzetten van geld in langzaam bewegende voorraad niet.

Het zou me zeer verbazen als je met minder dan 50 sets een prijs van $2000 zou kunnen bereiken, en zelfs als dat zou lukken, wie gaat dan meer dan $100.000 financieren en dan op de onderdelen zitten wachten tot de versnellingsbakken het begeven en mensen jouw onderdelen verkiezen boven die van Harry?

#33 · (Edited)
Harry's punt over het maken van onderdelen voor de grotere markt is geldig. Het gebruik van deze versnellingsbak door Lotus is klein in vergelijking met de andere toepassingen. Ik ben niet op de hoogte van andere toepassingen die hem gebruiken zoals de Esprit, maar als die er zijn, dragen ze waarschijnlijk niet veel bij aan het totale aantal. Tel daarbij het aantal Esprits op Citroën-basis dat overblijft, het aantal kilometers dat ze rijden, en ik vermoed dat de potentiële markt van jaar tot jaar vrij klein is.

Het opnieuw ontwerpen van onderdelen is tegenwoordig niet meer zo'n hele klus als vroeger - alles wat je echt nodig hebt, is een goed digitaal model van de onderdelen en laat computers de conversies doen om de draairichting voor alle betrokken oppervlakken te verwisselen en stuur het naar de NC-frees. Zelfs dan moeten die onderdelen worden getest en moeten die kosten worden afgeschreven over het aantal sets dat je wilt verkopen, naast de kosten van de grondstoffen, de bewerking en eventuele behandelingen die je wilt doen zodra ze de frees verlaten. Vergeet de opportunity cost van het vastzetten van geld in langzaam bewegende voorraad niet.

Het zou me zeer verbazen als je een prijs van $2000 zou kunnen bereiken met minder dan 50 sets, en zelfs als dat zou lukken, wie gaat dan meer dan $100.000 financieren en dan op de onderdelen zitten wachten tot de versnellingsbakken het begeven en mensen jouw onderdelen verkiezen boven die van Harry?
Mike,
Waar heb je het getal 2000 vandaan? Heb je het met iemand anders geciteerd? Welk bedrijf?
Lees mijn bericht #4 nog eens. De offerte was gebaseerd op 25 sets.

Trouwens, er zijn bijna 6.100 Esprits met Citroën-versnellingsbak plus een paar Maserati's.

#29 ·
Hoewel het waar is dat de differentieelversnellingen "achteruit" draaien, lijkt dit de levensduur niet te beïnvloeden. Ze draaien ook achteruit in de Renault-versnellingsbak in de Lotus EN de Delorean. Wat de versnellingen lijkt te doden, is misbruik of het falen van de lagerlagers (waarschijnlijk door misbruik). Het gebruik van goede vloeistof, het vaak vervangen ervan en het niet opjagen van de auto zijn alles wat nodig is om de onderdelen lang mee te laten gaan. Een ander punt om te maken, RAAT NOOIT aan de afstelschroef op de lagerlagers zonder de hele voorspanningscontrole te doorlopen. Eenmaal gestoord en niet goed gereset, zult u de lagerlagers en dan de versnellingen doden. Het is niet nodig om die moer te verwijderen om de afdichting te vervangen, maar al te vaak wordt deze toch gedraaid.
David Teitelbaum

#67 · (Edited)
Hoewel het waar is dat de diff-tandwielen "achteruit" draaien, lijkt dit de levensduur niet te beïnvloeden. Ze draaien ook achteruit in de Renault-bak in de Lotus EN de Delorean.
David Teitelbaum
Niet waar! Het heeft een negatieve invloed op de levensduur!
OE CWP aangedreven aan de "verkeerde" kant van de tanden (kustflank) genereert een vector naar het conuscentrum die de tandwielen "vastzet", wat moet worden vermeden. Zie hieronder.

PS: UN1-bak/CWP draait in de "juiste" richting.

Attachments

#30 ·
RAAK de stelnok op de lagerzittingen NOOIT aan zonder de hele voorspanningscontrole te doorlopen. Eenmaal verstoord en niet correct gereset, ZAL je de lagerzittingen en vervolgens de tandwielen vernietigen. Het is niet nodig om die moer te verwijderen om de afdichting te vervangen, maar al te vaak wordt deze toch gedraaid.
^^^ David, dat is Renault 'box advies.

De voorspanning van de lagerzittingen van de Citroen en de CW&P-speling worden beide aangepast door shims te installeren en opnieuw te rangschikken.

Er is geen stelnok op de lagerzittingen.

#32 ·
^^^ David, dat is Renault 'box advies.

De voorspanning van het lager en de CW&P-speling van de Citroen worden beide aangepast door shims te installeren en opnieuw te rangschikken.
Als je niet kunt achterhalen of je shims onschuldig of schuldig zijn, kun je ze altijd een nachtje in een cel stoppen :p:D;)

Sorry, gewoon een beetje humor!

Scott

#31 · (Edited)
Flankbreuk in cilindrische en kegelvormige tandwieltoepassingen begint typisch in de actieve flank, ongeveer in het midden van de actieve tandhoogte, en plant zich vervolgens voort naar de tandvoet van de onbelaste flankzijde.
Scheurvorming kan zich onder het oppervlak bevinden in het gebied tussen de behuizing en de kern van oppervlaktegeharde tandwielen.
Deze defectmodus kan niet worden verklaard door bekende oorzaken zoals tandvoetbreuk of putjes. Zelfs kegelvormige tandwielen in vrachtwagen- en bus-toepassingen lopen risico op schade door vermoeiing onder het oppervlak als er geen optimale benutting van het materiaal wordt bereikt. In dergelijke gevallen moet een evenwicht worden gevonden tussen flankbreuk en putjesrisico.